Marcel, op May 26 2009, 12:06 AM, zei:
Beste Orion
Beste Orion,
Dit gedeelte kan ik wel voor je verduidelijken.
De verhoging is simpel. Nominale bedragen moeten periodiek aangepast worden aan de inflatie. Daarnaast kunnen natuurlijk ook de politieke inzichten wijzigen en kan de minister strafrechtelijke vervolging minder prioriteit geven door de grens voor aangifte te verhogen.
Dat iemand in het westen een bestuursrechtelijke boete krijgt voor een terugvordering van € 18000 wordt ook in dit stukje verklaard. Als UWV de overtreding meldt aan het OM, maar dat vervolgens geen strafvervolging instelt (bijvoorbeeld vanwege grotere drukte bij het OM in het westen of door andere prioriteiten van het OM) dan heeft UWV de taak om alsnog een boete op te leggen, ook als de terugvordering meer dan € 6000 bedraagt. Dit betekent dus niet dat UWV beleidsvrijheid heeft, wel dat het OM de beleidsvrijheid heeft om wel of niet strafrechterlijk te vervolgen.
De term werknemersfrauderapport is eenvoudig te verklaren. Het rapport kan gebruikt worden om fraude aan te tonen, maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van fraude. (Vergelijk: Niet iedereen die een arbeidsongeschiktheidonderzoek ondergaat is arbeidsongeschikt, niet iedereen die voor moord vervolgt wordt is een moordenaar.) Het is heel goed mogelijk dat bij dit onderzoek wel overtredingen van de regels vastgesteld worden, maar dat er geen sprake is van een bewuste fraudeconstructie met als doel onrechtmatig uitkering te verkrijgen. Dus wel terugvordering en boete maar geen fraude.
Je opmerking over de tekst op het werkbriefje in 2004 intrigeert me. Heb je (een kopie van) een werkbriefje uit 2004 om dit aan te tonen? Die moeten in je WW-dossier en je bezwaar/beroepsdossier bij UWV zitten.
Beste Marcel,
ten eerste is een verhoging van het bedrag met 4000 euro veel meer dan de landelijke inflatie.
ten tweede blijkt uit de praktijk dat het UWV niet eerst bij het OM aangifte doet bij een benadeling boven de 6000-10000 en deze wegens wellicht grote drukte bij het OM retour krijgt maar dat het besluit onmiddellijk door het UWV genomen wordt dus wel degelijk beleidsvrijheid van het UWV. ( heb twee praktijk voorbeelden zwart op wit)
ten derde staan in het stuk van het UWV en de Belastingdienst (resultaten 2008 samenloop enz) die ook nog door twee personen is ondertekend een paar leugens waarmee de Kamer verkeerd geïnformeerd wordt.
Onderzoekproces:
1) bezoek en/of uitnodiging van de klant, uit meerder stukken blijkt dat deze uitnodigingen van het UWV bedreigingen bevatten en niemand is verplicht in Nederland om op een uitnodiging in te gaan.
2) van het gesprek wordt een verslag gemaakt: De waarheid is dat je uit genodigd wordt om een verklaring af te leggen en daarvan wordt een proces verbaal gemaakt
3) van het hele onderzoek wordt een rapportage gemaakt: daar wordt dus het
WERKNEMERSFRAUDERAPPORT mee bedoeld.
voor wat betreft je nieuwsgierigheid over de tekst op de werkbriefjes:
Ik ben in het bezit van alle ingediende Werkbriefjes daarvan zijn door mij elke maand kopieën gemaakt en op de werkbriefjes van 2004, 2005 en 2006 staat de door Donner genoemde tekst niet vermeld.
2004 staat bij vraag 7 Vul in onderstaand overzicht de uren in die u gewerkt hebt/doorbetaald hebt gekregen en het loon (exclusief vakantietoeslag) dat u hebt ontvangen/nog te goed hebt. Geeft de gewerkte uren per dag op in uren en minuten
2005 staat bij vraag 5.2 Vul hieronder bij de betreffende data de uren in die u gewerkt heeft/doorbetaald heeft gekregen en het loon (exclusief vakantietoeslag) dat u heeft ontvangen/nog te goed heeft.
2006 staat bij vraag vraag 5.2 exact de zelfde tekst als in 2005
De bovengenoemde teksten heb ik letterlijk van de werkbriefjes overgenomen het is mij dan ook een raadsel waar Donner zijn tekst zoals als antwoord aan de Kamer gegeven vandaan haalt er moeten wel meerdere werkbriefjes in deze jaren in omloop zijn geweest met verschillende toelichtingen.
Mijn mening is echter dat dit antwoord van Donner een grove leugen is.
Voor wat betreft mijn stelling dat fraude inspecteurs en opsporingsambtenaren in dienst van het UWV fraude zaken creëren verwijs ik je naar vaste Jurisprudentie van de CRvB LJN BI 4662
Een super staaltje van fantasie en creatie van ambtenaren waarmee een verzekerde 3 jaren ellende over zich heen krijgt. Ik kan mijn woede en verdriet hierover met geen pen beschrijven.
Je moet als UWV- er toch zeker een paar lijntjes snuiven om op basis van de onderzochte feiten een werknemersfraude rapport te maken en met dit waardeloze onderzoek het lef hebben om aangifte bij het OM te doen van overtreding van artikel 225 wetboek van strafrecht.
groet orion