HanN, op Jun 17 2009, 09:19 PM, zei:
Bij het kwijtschelden van de schulden zou deze groep dan ook een voordeel ontvangen ten opzichte van de groep die wel alle uren hebben gedeclareerd. Dat is op zich geen probleem, juist omdat jullie te maken krijgen met onvoorziene vaak hoge bedragen die niet zomaar opgehoest kunnen worden. Je zult het, kwijtschelden van deze schulden, mocht dit uiteindelijk gebeuren, wel niet zien als een voordeel maar dan leg ons maar eens uit waarom wij wel 90% van de WW premie moeten terugbetalen en de mensen die nog gebruikmaken van de "urenregeling" wel gekort worden op alle uren.
Mij zul je hier niet snel over horen klagen maar ik wil wel uit volle borst schreeuwen
Beste Han,
hierover heb jij je punt gemaakt en dit voelt voor jou onrechtvaardig.
In het hieronder door Bertdf geplaatste artikel in de volkskrant staat:
"De startersregeling is in 2006 gewijzigd.
Tegenwoordig kijkt het
UWV het eerste half jaar naar de
winst die de startermet de onderneming
maakt, en verrekent die
met de WW-uitkering. Na 26 weken
geldt echter weer het urenregime.
De FNV vreest dat de huidige
regeling tot dezelfde problemen
leidt en wil dat het urencriterium
helemaal verdwijnt. Een Kamermeerderheid
lijkt het daarmee
eens te zijn. Mogelijk debatteert de
Kamer dinsdag opnieuw over de
kwestie met minister Donner."
Met andere woorden: er zijn mensen en partijen die zich ook inzetten voor het veranderen van de regelgeving na 2006 die mij ook oneerlijk lijkt en waarbij misverstanden ook niet uitgesloten kunnen worden. Als men bij het UWV toch al beseft dat een kijken naar uren onrechtvaardig is t.o.v. naar winst te kijken, waarom komt iemand dan op het idee na een half jaar weer naar de oude onrechtvaardige regeling terug te gaan - zou je zeggen - .
Door je in te zetten kan jij hier misschien ook iets aan veranderen, voor jezelf en voor anderen.
Het lijkt mij verstandig je energie hierop te richten.
Er is een groep mensen in dit forum die veel bijdragen indien zij zich vooraf maximaal op de hoogte stellen van situaties, procedures en feiten, maar dan ook media benaderen, brieven schrijven naar kamerleden, zich uitwisselen met juristen van o.a. het FNV en op het forum andere mensen helpen die voor het eerst met het fraude-verwijt geconfronteerd raken.
Deze inzet komt vanuit een eigen situatie maar gaat zo veel verder, dat ervan uitgegaan mag worden dat hier met sociale overwegingen geholpen wordt. Zonder namen te noemen ben ik heel dankbaar voor alle zelf ook ervaren hulp.
Dat jij van kort en krachtig houdt is prima, maar je komt hier net binnen over een in totaal best complexe problematiek met veel verschillende aspekten en bulldozert wel met heel veel gemak over lange kettingen van berichten heen over thema's waar veel verschillende mensen met veel ervaring aan bijgedragen hebben.
Jij schrijft:
Ik heb met interesse de laatste stukken gelezen ....
De kern van het probleem waar we het allemaal over eens zijn. De informatie of beter gezegd de afwezige informatie.
Daar draait het iedere keer weer om. Er rijzen bij mij echter enkele vraagtekens.
Je steekt enorm veel energie erin om stellingen en feiten te weerleggen. Urendefinities. Hoe je het ook went of keert. Feit is dat er geen verschillende definities zijn.
...
Feiten daar draait het om in dergelijke zaken. Eigen interpretaties van de zaken, zoals de urendefinities, leiden nergens toe en zullen zeker niet bijdrage tot het oplossen van dit probleem.
Misschien moet je toch maar meer als de laatste stukken lezen, want in het lange voortraject is veel nuttige informatie aangehaald (zie o.a. referenties in bericht 216, maar er is nog veel meer).
Jij schrijft over rijzende vraagtekens maar ik zie ze niet zo staan. Meer allemaal zelfgecreëerde 'feiten' alsof feiten feiten worden als je ze maar zo noemt.
Ook schrijf jij:
Meer als de helft van de startende ondernemers hebben wel de uren correct opgegeven omdat zij wel correct geïnformeerd zijn. Dat bewijst dat de informatie het probleem is waarop men zich kan beroepen en niet de zogenaamde definities.
Is dit niet een heel snelle en ondoordachte conclusie?
En bedenk je wel dat heel veel mensen die berichten schrijven of lezen in dit forum als gedupeerden misschien al in jarenlange procedures zitten en dus even moete toezien hoe met een enorm gemak nieuwe 'bewijzen' gecreëerd worden waarin een volslagen onterecht verwijt schuilgaat?
Uit een onderzoek van UWV en FNV over gevallen uit een bepaalde tijdsperiode blijkt dat in 42% van de gevallen gefraudeerd zou zijn, dit volgens de criteria die het UWV nu stelt aan wat voor hen fraude is.
Dit getal is eigenlijk al zo astronomisch hoog, dat hier uit het perspectief van UWV en Donner rekenkundig 'iets aan gedaan moest worden' met de bekende 10% als gevolg, waar de media gelukkig eigenlijk allemaal niet ingetrapt zijn.
Om nu te concluderen dat in 58% van de gevallen uren juist aangegeven zijn op basis van juiste informatie is absurd. Deze conclusie durfden het UWV en Donner niet eens te formuleren.
Nog even voor de duidelijkheid:
de 58% zijn de gevallen waarin de fraude volgens de criteria van het UWV niet aantoonbaar is of duidelijk te vermoeden valt. Ze zijn wel inclusief de mensen die bijvoorbeeld net boven de 1225 uren op hun werkbriefjes hebben staan maar misschien wel 3000 onbetaalde uren over hun bedrijf hebben gefilosofeerd. Ook is de 58% inclusief de mensen die in een jaar maar tijdelijk een uitkering hebben genoten, alleen betaalde uren op hebben geschreven maar zoveel tijd in dat jaar geen uitkering hebben gehad dat de 1225 uren makkelijk te bereiken waren en ga zo maar door. Allemaal geen fraudeurs. Er is maar een beknopt kenmerk voor de 58% namelijk 'overigen'.
Ook indien jij het over kwijtschelding van schulden hebt veroordeel jij zonder hier waarschijnlijk erg in te hebben. Dat een overgrote meerderheid van de kamer voor een herziening van regels plijt heeft ermee te maken dat er een groeiend besef is dat bestaande regels op zijn minst slecht geformuleerd zijn (en zeker in heel veel gevallen fout uitgedragen). Het zal er dus om moeten gaan dat terugvorderingen onterecht worden verklaard en niet dat de terugvorderingen terecht zijn, maar de staat misschien gul schulden kwijtschelt.
Han, ik zou je dus willen vragen iets respectvoller met het waardevolle goed dat begraven ligt in dit forum (in vorm van mensen en berichten) om te gaan want het snelle makkelijke woord dat ook onnodig verbrijzelt wordt niet door iedereen op prijs gesteld.
Als jij je samen met gedupeerden in een iets andere situatie ook actief in wilt zetten voor een gezamelijk doel, namelijk het berijken van een betere regelgeving nu en het terugdraaien van onrecht over het verleden, is dat zeker welkom.
AlHo