Beste Forum,
Onder dit bericht uit de Volkskrant van dinsdag 23.06.2009 (eerste download)
Beste Marcel,
over bericht 252/"kwijtschelding van de boete.. tot .. Geen terugwerkende kracht." (over boetebesluit bericht 226):
jouw inschatting hierover strookt niet met de opstelling van UWV hierin:
1. UWV beweert dat zij voor de beoordeling over boete van mening kunnen zijn dat je aan je inlichtingenverplichting voldaan hebt, maar dat dit niet automatisch voor de terugvordering geld,
2. UWV beweert dat het pure claimen van zelfstandigenaftrek al hoort bij hetgene wat bij het UWV gemeld zou moeten worden om aan je inlichtingenverplichting te voldoen.
Conclusie over 1.: er zijn dus blijkbaar verschillende gradaties van 'voldaan hebben aan je inlichtingenverplichting', ik zou bijna willen zegen definitiebepalingen van 'inlichtingenverplichting' in het geval van beoordeling over boete of beoordeling over terugvordering,
conclusie over 2.: de hele discussie over niet voldoende informatie van of jegens UWV slaat de plank mis (inclusief de leden van de twede kamer die er dus niets van begrijpen) want als je zelfstandigenaftrek hebt geclaimd en daar dus niet een brief over aan het UWV hebt verstuurd heb je al niet voldaan aan de regel op je werkbriefje waarop staat dat je naar het UWV toe alles moet melden wat van invloed zou kunnen zijn op je uitkering.
Marcel, wat is jouw mening hierover?
Nog een definitief laatste keer over urendefinities (reactie op je bericht 252):
mijn tegenspeler van het UWV bij bezwaar en beroep heeft in de hoorzitting over bezwaar terugvordering toegegeven dat de definitiebepalingen NIET stroken. Hij gaf aan dat het verschil tussen directe en niet directe uren lag in 3 posten: acquisitie, administratie en reiskosten, vandaar ook dat de fraudeinspecteur specifiek vraagt naar deze 3 posten.
De medewerker van bezwaar en beroep gaf toe dat de besteedde uren aan mijn door het UWV geïnitieerde scholing NIET op de werkbiefjes gezet dienden te worden terwijl dit uit het zicht van de belastingdienst wel voor zelfstandigenaftrek geteld zou worden (eerste verschil urendefinitie).
Hij kon mij ook volgen in het hypothetische verhaal van een freelancer (zonder structurele korting) met een ww-toekenning van 40uur/week die in een week 70 uur zou werken hiervoor maar 40 uur op zijn werkbriefje had moeten zetten (of fulltime, waardoor geen uitkering die week), maar dat voor hem wel degelijk de 70 uur zou tellen voor zelfstandigenaftrek (tweede verschil urendefinitie).
Toen ik indertijd vroeg of de in de folder van januari 2004 beschreven activiteiten voor zelfstandigen in de orientatiephase die mogen zonder hierop gekort te worden (bedrijfsplan opstellen, advies inwinnen KvK, onderzoek vestigingsplaats, financiering, vergunningen en verzekeringen regelen) niet voor zelfstandigenaftrek jegens de belastingdienst wel mee zou tellen werd dit ook bevestigd (derde verschil urendefinitie).
Ik weet nog meer verschillen, maar hierbij houd ik het even. Bewijs of onderbouw het tegengestelde, anders zal ik gemakshalve bij elke keer dat het niet bestaande verschil aangehaald wordt naar dit berichtnummer verwijzen.
Nog een definitief laatste keer over het gebruik van de term fraude of fraudeurs door het UWV (reactie op je bericht 216+252):
Marcel ik verwijs niet voor niets naar de berichten 142/143, maar ik zal hiermee de bijgevoegde bestanden van bericht 142 voor de duidelijkheid nog eens plaatsen:
>downloads 2 en 3 onder dit bericht.
Jij hebt het hier over een formuliertje..., sorry dit is gewoon de 1e pagina van het standaard UWV Inspectierapport dat deel uitmaakt van ieder fraudeurs dossier. En dat de belastingdienst (niet telegraaf of SP, zoals jij zegt), waarmee het UWV SAMENwerkt in deze zaak het woord fraude gebruikt op haar eigen website (en dat heb ik het nog helemaal niet over dat prachtige zwarte koffertje) laat denk ik voldoende zien over het gebruik van de term fraude.
Ik weet van nog meer plekken waar de term fraude of fraudeur gebruikt wordt door het UWV, maar hierbij houd ik het even. Bewijs of onderbouw het tegengestelde, anders zal ik gemakshalve bij elke keer dat het niet gebruiken van de term fraude of fraudeur aangehaald wordt naar dit berichtnummer verwijzen.
Over 'wat mij betreft'(252):
herhalingen in bovenstaande heeft niets met realiteitszin, objectiviteit of ook 'advocaat van de duivel' te maken, het is gewoon op zijn minst irritant en haalt je geloofwaardigheid compleet onderuit.
Dat jij boven ons simpele wezens staat (slechts in staat tot gepolarizeerde complottheorien en elkaar overbiedend in prijsschietoefeningen) en ons het hoge goed van mogelijke zelfreflectie komt leren is ook misschien iets te hoog gegrepen.
Als jouw motivatie in dit forum helpen is,houdt het dan graag bij je feitelijke (interne of niet-interne) kennis en opmerkingen over hoe je misschien ook anders naar dingen kunt kijken, maar deze plek is niet geschikt voor spelletjes, stangen en ook over prijsschieten gaat dit forum niet want hiervoor is het thema te serieus en gaat het hier om slachtoffers die juist niet gehoord worden, alleen komen te staan en hier voor het eerst mogen vasstellen dat zij onder velen zijn met erg soortgelijke verhalen.
Je mag er ook vanuit gaan dat mensen in dit forum gemeenschappelijkheden vinden door gelijke concrete ervaringen en niet door aangeboren UWV-aversie.
Groet,
AlHo