Reïntegratie Vanuit De Wsw
Gepost 12 november 2008 - 09:44
Sinds 2002 werk ik als adm. medewerker binnen een wsw bedrijf en binnenkort zal ik een herindicatie krijgen. De uitslag staat eigenlijk nu al vast: ik zal een 'bovengrenzer' worden, dat betekent dat je niet meer binnen de wsw mag werken en met behulp van de reïntegratieafdeling op zoek moet naar een baan buiten de wsw..
Als ik het relaas van mede bovengrenzers hoor dan beginnen mijn nekharen rechtop te staan bij de gedachte dat ik ook nog zo'n traject zal moeten doormaken. Ik ben 63 jaar en ben 6 jaar geleden bij het wsw bedrijf binnengekomen met o.a. een 'werkloosheidssyndroom' omdat ik in die voorgaande jaren op grond van mijn leeftijd langdurig werkloos ben geweest. Ik heb wel als uitzendkracht diverse baantjes onder mijn niveau gehad, maar werd steeds na een tijdje weer gedumpt. Binnen de wsw dacht ik mijn draai en gemoedsrust weer teruggevonden te hebben.
Persoonlijk vind ik het schandalig dat mensen van mijn leeftijd nog in deze molen van reïntegratie terecht moeten komen en op straffe van ontslag moeten meewerken aan allerlei sollicitatie trainings en presentatie oefeningen, en ook nog verplicht worden om te solliciteren.
Begrijpt onze wetgever niet dat de flexibiliteit van de huidige 60 plussers, die vaak al 45 tot 50 jaar keihard in vaste banen gewerkt hebben en moe zijn, een andere is dan van de jongere generatie die min of meer met 'flex' werken zijn opgegroeid?
Dit wilde ik gewoon even kwijt, en als iemand legale tips heeft om onder deze onzin uit te komen dan hoor ik het graag.
Bert.
#2 Gast_Pcomatic_*
Gepost 13 november 2008 - 11:20
Succes!
Groet, Rob
Gepost 14 november 2008 - 10:24
De financiering door het rijk van Wsw-arbeidsplaatsen is gericht op personen met een Wsw-indicatie, die voor hun arbeidsinschakeling uitsluitend op de Wsw aangewezen zijn. Dat betekent ook dat de arbeidsplaatsen voor personen die bij herindicatie niet meer tot de Wsw-doelgroep worden gerekend niet blijvend met het Wsw-budget kunnen worden gefinancierd. De (rijks)subsidie voor arbeidsplaatsen van personen die geen Wsw-indicatie meer hebben, loopt om die reden af.
Dat gebeurt vanaf het eerstvolgende subsidiejaar dat het herindicatiebesluit rechtens onaantastbaar is geworden. Deze periode moeten gemeenten benutten om een alternatief aanbod voor de betrokken werknemer te realiseren. Bij bovengrens geïndiceerden (te goed bevonden voor de Wsw) is dat een passend aanbod voor regulier werk of, als regulier werk niet direct lukt, een aanbod voor gesubsidieerd werk buiten het kader van de Wsw. Hiervoor mogen gemeenten - en UWV - re-integratiemiddelen inzetten.
Aangezien de herindicatie voor jou nog niet is gestart, zal dat hoogstswaarschijnlijk dit jaar niet meer gebeuren. Het CWI moet immers nog een nieuw besluit en dat duurt maximaal 16 weken (zo niet langer).
Dus dan geldt 2010 als eerst volgende subsidiejaar dat het herindicatiebesluit onaantastbaar is geworden.
En als ik het goed uitgerekend hebt wordt jij in dat jaar 65.
Ik verwacht daarom niet dat jij nog in een reïntegratietraject hoeft.
mvrg,
Janz
Gepost 14 november 2008 - 11:14
Ik mag voor Bert hopen dat het is zoals jij stelt. Ik was ongeveer net zover gekomen als jij maar kon in de CAO niet echt antwoorden vinden. Speelt de CAO hier ook niet een rol?
Werk jij trouwens nu ook al voor Welder
Ik had dit onderwerp bij hen geplaatst omdat er in hun verhaal ook WSW voorkomt. Maar Peter had me al gezegd dat hij ziek was, dus houden we het daar maar op. Maar goed dat jij zo zorgvuldig bent
Gepost 14 november 2008 - 11:42
Jets, op Nov 14 2008, 12:14 PM, zei:
Ik mag voor Bert hopen dat het is zoals jij stelt. Ik was ongeveer net zover gekomen als jij maar kon in de CAO niet echt antwoorden vinden. Speelt de CAO hier ook niet een rol?
Werk jij trouwens nu ook al voor Welder
Ik had dit onderwerp bij hen geplaatst omdat er in hun verhaal ook WSW voorkomt. Maar Peter had me al gezegd dat hij ziek was, dus houden we het daar maar op. Maar goed dat jij zo zorgvuldig bent
Beste Jets,
Oeps, ik heb toch geen werk gedaan waarvoor Welder is aangenomen? Ik zal me in het vervolg dan verre houden van de WSW... Van de Ww en andere verzekeringen die door het UWV worden uitgevoerd weet ik toch al niet veel. Maar wij hebben wel anderen op dit forum die hier wel heel goed in thuis zijn. Moeten zij nu hun beurt voorbij laten gaan aan Welder (nadat peter weer beter is ?).
Ik ben niet zo thuis in de CAO's, want die hoef ik nauwelijks te raadplegen voor bijstandszaken. Dus als jij aanvullingen hebt vanuit de CAO dan zou dat het plaatje compleet maken.
mvrg,
Janz
Gepost 14 november 2008 - 12:44
Beste Janz,
In een andere topic heb ik een beetje uitgelegd wat er momenteel zoal speelt op het gebied van "cliënt en participatie". Mijn mening kennen jullie al zo'n beetje maar dit moest even gebeuren omdat de SUWI aan de verlenging zit. Donner heeft alle betrokkenheid van o.a. het WAO cafe en Breed platvorm verzekerden en werk, onmogelijk gemaakt door het intrekken van subsidies, eigenlijk per 1 januari a.s.
Beide partijen zijn echter de laatste jaren, zeker het BPV&W (nu Welder) zeer nuttig geweest voor cliënten, ook op het internet. Het BPV&W is bijna 18 jaar actief geweest en vertegenwoordig(t) (de?) veel andere organisaties w.o. de CGraad.
Mijn inschatting is dus dat na betaalde arbeid, het moeilijk is om weer vrijwilligerswerk te gaan doen, je kent mijn probleem daarmee. Ik ben daarom ingegaan op hun verzoek om hier iets te gaan doen.
Naast uitkeringen hebben ze nog wat meer kennis die volgens mij aansluit op wat hier speelt.
Als er zaken zijn die elkaar "overlappen" is dat natuurlijk geen enkel bezwaar om te antwoorden "bij elkaar".
Mijn idee is dat meerdere fora naast elkaar beter in staat zijn om van alle regelingen etc een geheel te maken. Het een heeft veel met het ander van doen. De officiële cliënten participatie is meer failliet dan ik dacht. Ik riep ze op om in elk geval de schijn op te houden dat ze er zijn voor cliënten en stelling te nemen tegen het sluiten van 30 CWI's. IJdele hoop, dat is gebleken!!
#7 Gast_Pcomatic_*
Gepost 14 november 2008 - 04:10
Nogmaals , stap naar een advocaat. Als het fout loopt heb jij het allemaal gedaan. Ook de WSW is een slangenkuil waar je alleen maar geldgeile pipo's die net van het MBO komen tegen komt die echt niet in jouw belang denken.
Succes.
Rob
Gepost 14 november 2008 - 04:25
Vergeef me dat ik soms ook om je moet lachen, want je hebt de WSW ooit ook nog opgehemeld. De praktijk bleek je toen toch tegen te vallen en misschien heb je hier ook wel gelijk. Maar ik neem ook aan dat Bert niet achterlijk is. Zelf lijkt het mij dat ie beter naar de vakbond kan gaan, want die hebben ook nog van doen met de modernisering van de WSW. Nou modernisering? Men mag best wel vrezen dat situaties zoals die met Bert normale kost worden. Voor Bert vind ik de appel wel erg zuur als Janz het niet bij het rechte eind heeft. Zou het om een paar weken kunnen gaan?
Gepost 14 november 2008 - 06:09
Jets, op Nov 14 2008, 04:25 PM, zei:
Vergeef me dat ik soms ook om je moet lachen, want je hebt de WSW ooit ook nog opgehemeld. De praktijk bleek je toen toch tegen te vallen en misschien heb je hier ook wel gelijk. Maar ik neem ook aan dat Bert niet achterlijk is. Zelf lijkt het mij dat ie beter naar de vakbond kan gaan, want die hebben ook nog van doen met de modernisering van de WSW. Nou modernisering? Men mag best wel vrezen dat situaties zoals die met Bert normale kost worden. Voor Bert vind ik de appel wel erg zuur als Janz het niet bij het rechte eind heeft. Zou het om een paar weken kunnen gaan?
mag ik ook mischien ff weten wat er ook alweer opgehemeld kan worden aan de wsw?
putjes schepper, het bestaat echt net als papier prikken op straat, net als een straftaak voor gedetineerden
allemaal bij de wsw
schoffelen van boom plantsoentjes, blaadjes harken,.....heh
heheh, in mijn straat is een buurthuiscentrum, de heleboel is naar de filistijnen gegaan toen mensen vd wsw er een kans kregen om het te runnen, drugs enzo door hangjongeren die profiteerden vd situatie
Gepost 14 november 2008 - 09:41
Janz, op Nov 14 2008, 10:24 AM, zei:
De financiering door het rijk van Wsw-arbeidsplaatsen is gericht op personen met een Wsw-indicatie, die voor hun arbeidsinschakeling uitsluitend op de Wsw aangewezen zijn. Dat betekent ook dat de arbeidsplaatsen voor personen die bij herindicatie niet meer tot de Wsw-doelgroep worden gerekend niet blijvend met het Wsw-budget kunnen worden gefinancierd. De (rijks)subsidie voor arbeidsplaatsen van personen die geen Wsw-indicatie meer hebben, loopt om die reden af.
Dat gebeurt vanaf het eerstvolgende subsidiejaar dat het herindicatiebesluit rechtens onaantastbaar is geworden. Deze periode moeten gemeenten benutten om een alternatief aanbod voor de betrokken werknemer te realiseren. Bij bovengrens geïndiceerden (te goed bevonden voor de Wsw) is dat een passend aanbod voor regulier werk of, als regulier werk niet direct lukt, een aanbod voor gesubsidieerd werk buiten het kader van de Wsw. Hiervoor mogen gemeenten - en UWV - re-integratiemiddelen inzetten.
Aangezien de herindicatie voor jou nog niet is gestart, zal dat hoogstswaarschijnlijk dit jaar niet meer gebeuren. Het CWI moet immers nog een nieuw besluit en dat duurt maximaal 16 weken (zo niet langer).
Dus dan geldt 2010 als eerst volgende subsidiejaar dat het herindicatiebesluit onaantastbaar is geworden.
En als ik het goed uitgerekend hebt wordt jij in dat jaar 65.
Ik verwacht daarom niet dat jij nog in een reïntegratietraject hoeft.
mvrg,
Janz
Beste Janz,
Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg die me toch nog een beetje hoop geeft.
In mijn uitleg is helaas een woordje weggevallen, ik ben niet 63, maar 'bijna' 63 jaar.
Eind februari 2009 wordt ik 63 jaar, en vandaag heb ik bericht gehad dat ik 1 december mag verschijnen voor de herindicatiecommissie van het CWI, dus als de beslissing afkomt dan zitten we globaal in maart 2009. Na een jaar is het dan maart 2010, maar dan heb ik nog krap een jaar te gaan tot febr. 2011.
Is het indienen van een bezwaarschrift (tijd rekken) op het besluit van het CWI mogelijk, en is daarmee ook de ingangsdatum als bovengrenzer te verschuiven?
M.vr.gr.
Bert
#11 Gast_Pcomatic_*
Gepost 15 november 2008 - 05:29
Jets, op Nov 14 2008, 04:25 PM, zei:
De WSW begeleid werken heb ik opgehemeld. De vete met mijn gemeente heeft er voor gezorgd dat ik dit wel kan vergeten. Verder mag je best om mij lachen. De WSW an sich is oke maar de uitvoerders zijn om te janken. Het gaat hen namelijk alleen maar om de statistieken en de pegels en echt niet om de mensen en hun welzijn. Treiteren en intimidatie, meer kom je bij dat SW gebeuren echt niet tegen helaas. Bij mij ben je dan toch echt aan het verkeerde adres.
Gepost 15 november 2008 - 06:07
waarom zou ik voor de liefde voor jesus nog een positief woord hebben voor mensen vd wsw ik ben atheist
ik heb een normale baan inmiddels, of mag ik zeggen een stage word toch niks als wajonger
ik hoop dat ik het wsw gebeurenvergeet, ben maar liever dood dan weer in de wsw
jaja ik ben ook maar een mens, maar de wsw is voor analfabeten, als ik dat goed spel
zelfs fase 4 vh cwi, onbemiidelbaar is te hoog gegrepen als je voor de wsw werkt
je moet wel kompleet gestoord zijn zoals ik als je daar wilt werken
zelfs een marrokaan met geheugen stoornis wil je daar niet kwijt, kutzooi
getekend:
mongole edje
en ja ik ben gek geworden door de wsw, ik hoop als dertiger dat ik nooit meer zoeiets zal meemaken, persoonnlijk denk dat mense zoals
fukchem, die
en m'n hele universitaire pleuris opleiding valt in het niets, dankzij de idioten vh mbo of lager geschoolde wsw
zelfs een blinde turk doe je dit nie aan
en ik durf dit enplubliek allen maar te zeggen omdat ik nu een kans heb om zelf m'n geld te verdienen, rouwvoet donner balkie maakt mij ziek
als ik salaris verdien ga ik me meteen verzekeren in ijsland ofzxo
jullie steken rita enzo maar in je reet
zo, hoe is dit krachtaal genoeg
FUCK?YOU
Gepost 15 november 2008 - 11:44
Bert62, op Nov 14 2008, 10:41 PM, zei:
Eind februari 2009 wordt ik 63 jaar, en vandaag heb ik bericht gehad dat ik 1 december mag verschijnen voor de herindicatiecommissie van het CWI, dus als de beslissing afkomt dan zitten we globaal in maart 2009. Na een jaar is het dan maart 2010, maar dan heb ik nog krap een jaar te gaan tot febr. 2011.
Is het indienen van een bezwaarschrift (tijd rekken) op het besluit van het CWI mogelijk, en is daarmee ook de ingangsdatum als bovengrenzer te verschuiven?
Beste Bert,
Ik heb even gewacht met antwoorden, in de hoop dat die Peter van Welder zou reageren, maar hij is blijkbaar nog ziek. Verder is je vraag ook aan mij gericht dus die kan ik dan ook beantwoorden.
met het indienen van een bezwaarschrift wordt de ingangsdatum van de bovengrenzer niet verschoven. Immers het primaire besluit blijft intact, wanneer het bezwaar ongegrond wordt verklaard. En dat zit er volgens jou wel in.
Ik adviseer om met je leidinggevende, of P&O afdeling jouw situatie voor te leggen en te vragen wat zij hierin voor jouw kunnen betekenen.
Het is immers weggegooid geld om nog een traject te gaan starten wanneer je zo dicht bij je AOW zit. Misschien zijn ze voor dat argument te vatten en willen ze de hardheidsclausule toepassen.....
mvrg,
Janz
Gepost 16 november 2008 - 09:57
Je kunt er dus ook voor kiezen, om die 3 maanden maar over je heen te laten gaan.
Maar goed de keuze is natuurlijk aan jou.
Gepost 16 november 2008 - 11:58
Janz, op Nov 15 2008, 11:44 PM, zei:
Ik heb even gewacht met antwoorden, in de hoop dat die Peter van Welder zou reageren, maar hij is blijkbaar nog ziek. Verder is je vraag ook aan mij gericht dus die kan ik dan ook beantwoorden.
met het indienen van een bezwaarschrift wordt de ingangsdatum van de bovengrenzer niet verschoven. Immers het primaire besluit blijft intact, wanneer het bezwaar ongegrond wordt verklaard. En dat zit er volgens jou wel in.
Ik adviseer om met je leidinggevende, of P&O afdeling jouw situatie voor te leggen en te vragen wat zij hierin voor jouw kunnen betekenen.
Het is immers weggegooid geld om nog een traject te gaan starten wanneer je zo dicht bij je AOW zit. Misschien zijn ze voor dat argument te vatten en willen ze de hardheidsclausule toepassen.....
mvrg,
Janz
Onze P&O afdeling heeft wel begrip voor de situatie en ze hebben in het aanvraagformulier voor de herindicatie dan ook aangegeven dat bepaalde klachten zoals concentratieproblemen zijn toegenomen.
Zij hopen met mij dat dat enig effect sorteert bij de herindicatie.
Maar even afwachten hoe straks eea. uitpakt.
Bert
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help