Stoppen Met Mijn Wwb Uitkering/ Samenwonen /erfenis ik wil uit mijn uitkering
Gepost 07 maart 2009 - 04:57
ik zit te denken om uit mijn wwb uitkering te gaan, en te gaan samenwonen, kan dat makkelijk, hoe stop ik een wwb uitkering? plus ik krijg binnenkort een erfenis van mijn vader nu hoor ik wel eens dat de soos mij nog in de gaten blijft houden als ik geen wwb uitkering meer heb en mag ik dan al het geld houden van mijn vader?
Mijn partner waar ik mee wil gaan samen wonen heeft een wia uitkering, geeft dat problemen?
Ik hoor het wel
Gepost 08 maart 2009 - 10:47
wdb, op Mar 7 2009, 05:57 PM, zei:
ik zit te denken om uit mijn wwb uitkering te gaan, en te gaan samenwonen, kan dat makkelijk, hoe stop ik een wwb uitkering? plus ik krijg binnenkort een erfenis van mijn vader nu hoor ik wel eens dat de soos mij nog in de gaten blijft houden als ik geen wwb uitkering meer heb en mag ik dan al het geld houden van mijn vader?
Mijn partner waar ik mee wil gaan samen wonen heeft een wia uitkering, geeft dat problemen?
Ik hoor het wel
Beste WDB,
Een Wwb-uitkering kun je heel gemakkelijk stopzetten. Je schrijft gewoon een briefje waarin je zet dat je de uitkering wilt beëindigen en per welke datum.
Als je gaat verhuizen, bijvoorbeeld per 1 april as. dan zorg je gewoon dat je bent uitgeschreven van je huidige adres per 1 april, en je zet op je maandbriefje dat je per 1 april bent gaan samenwonen en de uitkering wilt beëindigen.
Wat de erfenis betreft, dat ligt ingewikkelder. Ik zal het hier proberen te verduidelijken met een voorbeeld. Stel je vader is op 1 januari 2009 overleden. De erfenis is meer dan de voor jouw geldende vermogensvrijlating (dit is per 1 januar i 2009 € 5455,00).
Stel deze is € 30.000,00. Dan is het duidelijk dat jij de verstrekte bijstand van de maanden januari 2009 tot 1 april 2009 (jouw einddatum uitkering) moet terugbetalen. De rest van de erfenis mag je dan houden.
Stel de erfenis is € 6000,00, dan moet jij het verschil van € 6000,00 - € 5455,00= € 545,00 terug betalen. De rest van de erfenis mag je dan houden.
Dit is zo'n beetje de systematiek die wordt gehanteerd. Uiteraard kan dit iets afwijken.
Samenwonen met een partner met een Wajong geeft geen problemen voor haar uitkering. Mogelijk kan zij wel in aanmerking komen voor een toeslag. Daarover kan Marcel beter een advies over geven. Ook kun je de algemene heffingskorting aanvragen bij de belastingdienst.
mvrg,
Janz
Gepost 08 maart 2009 - 12:16
Mijn partner heeft geen wajong maar een wia (wao). maar dat ligt het zelfde denk ik.
Mvg,
W
Gepost 08 maart 2009 - 01:04
wdb, op Mar 8 2009, 01:16 PM, zei:
Mijn partner heeft geen wajong maar een wia (wao). maar dat ligt het zelfde denk ik.
Mvg,
W
Beste W,
Het ontdekken van een erfenis is lastig voor een sociale dienst, als er geen successiebelasting over hoeft te worden betaald. Moet jij wel successiebelasting betalen, dan kun je het beter opgeve aan de gemeente en het aan hen laten beoordelen of en in hoeverre je hiervan een bedrag moet terugbetalen.
Als het om grote bedragen gaat, waarbij een notaris bij betrokken geweest dan kun je dit nauwelijks onopgemerkt houden. Kleinere bedragen die onderling in de familie worden verdeeld is wat anders natuurlijk. Uiteraard moet je die ook opgeven, maar doe je dit niet dan is het risico van ontdekking vele malen kleiner.
Die 5 jaar is niet een vaststaand gegeven. Er gaat meestal veel tijd mee gemoeid wanneer de belastingdienst het bedrag aan successiebelasting heeft berekend. Maar wanneer dit het geval is, zullen ze darvan de gemeente ook op de hoogte brengen, via het landelijke inlichtingenbureau.
Wajong en Wia maakt wat samenwonen betreft geen verschil.
mvrg,
Janz
Gepost 09 maart 2009 - 12:29
Om even op de opmerking van Janz over de toeslag in te gaan, als de WIA van je partner minder is dan € 1.381,20 bruto én jij bent voor 1972 geboren of jullie hebben kinderen onder de 12, dan is er recht op een toeslag op de WIA. UWV betaalt die toeslag. De toeslag vult dan de WIA aan tot maximaal € 1.381,20 bruto.
Erfenissen, banksaldo's of andere bezittingen hebben geen invloed op de toeslag.
Je partner moet wel aan UWV doorgeven wanneer hij gaat samenwonen, maar de WIA wijzigt, zoals al gezegd door Janz, niet.
Gepost 23 maart 2010 - 01:55
Vanwege mijn aanvraag WWB begin ik binnenkort aan een reïntegratietraject. Ik ben echter aan het afstuderen en dat kost veel tijd. Mijn ouders willen tot ik (in de zomer) afstudeer in mijn levensonderhoud voorzien, zodat ik de WWB kan beëindigen en me volledig aan de studie kan wijden. Maar kan dat zomaar? De gemeente investeert natuurlijk in mijn reïntegratie. Betekent dat dat ik een vordering aan mijn broek krijg als ik mijn uitkering en het bijbehorende reïntegratietraject beëindig (zonder dat ik dus werk heb gevonden)?
Bij voorbaat dank,
Student19
Gepost 24 maart 2010 - 09:00
Student19, op Mar 23 2010, 01:55 PM, zei:
Vanwege mijn aanvraag WWB begin ik binnenkort aan een reïntegratietraject. Ik ben echter aan het afstuderen en dat kost veel tijd. Mijn ouders willen tot ik (in de zomer) afstudeer in mijn levensonderhoud voorzien, zodat ik de WWB kan beëindigen en me volledig aan de studie kan wijden. Maar kan dat zomaar? De gemeente investeert natuurlijk in mijn reïntegratie. Betekent dat dat ik een vordering aan mijn broek krijg als ik mijn uitkering en het bijbehorende reïntegratietraject beëindig (zonder dat ik dus werk heb gevonden)?
Bij voorbaat dank,
Student19
Beste Student19,
Jij kunt gewoon je uitkering stopzetten, zonder problemen. De gemeente zal je echt niet de kosten van het reïntegratietraject gaan terugvorderen. Tenzij het om een heel groot bedrag gaat of het een heel bijzonder traject is. Je kunt je uitkering heel eenvoudig stop laten zetten door een briefje te schrijven naar de gemeente waarin je dit vermeld. Veel succes met de studie.
mvrg
Janz
Gepost 16 november 2011 - 10:36
Kamo, op 13 november 2011 - 03:03 , zei:
Zoals boven aangegeven, door kenbaar te maken dat je de uitkering wilt beeindigen. Vaak zal de gemeente wel vragen waarom je de uitkering stopzet. In mijn gemeente moet ik kunnen aantonen waar ik van ga leven, een voorbeeld: bij werk aanvaarding moet ik een copy van het contract overleggen.
Bij het beeindigen van de uitkering worden alle openstaande posten verrekend, en vaak krijg je dan alleen de opgebouwde vakantie geld en (het deel van de) maandelijkse uitkering tot aan de datum van stopzetting.
#11 Gast_Nadia._*
Gepost 20 februari 2012 - 12:05
Ik had een vraagje,
Op dit moment heb ik nog een uitkering van de wet wij. Ik zou dit graag willen stopzetten,alleen ben ik bang dat ze gaan zeggen dat ik eerst werk moet vinden omdat ik in een traject zit. Alleen heb ik besloten om vanaf 1 maart te emigreren naar het buitenland!
Kan ik dan toch gewoon een brief schrijven en aangeven dat ze mijn uitkering moeten stoppen ivm emigratie en doen ze hier dan niet moeilijk over?
Groetjes.
N.
#12 Gast_wwber_*
Gepost 21 februari 2012 - 05:10
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Aanvragen Bijstand Na Ww Voor Alleenstaande Moeder
- Vragenforum WWB Bijstand
- Waar Heb Ik Recht Op? ←

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote