Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Tijdelijk Contract, Zwanger, Ww-uitkering

1 reactie op dit onderwerp

#1 MacFra

MacFra

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 1 berichten

Geplaatst 16 juni 2009 - 09:35

Ik ben een immigrant, getrouwd met een Nederlander, met een vijfjarige verblijfsvergunning met arbeidsrecht. Ik heb bijna twee jaar in Nederland gewoond maar ik heb nog niet hier gewerkt. Toen ik hier kwam was ik zes maanden zwanger van onze eerste en daarna had ik n jaar zwangerschapsverlof van mijn eigen land en ik moest de Nederlandse taal leren. Nu ben ik bijna klaar met inburgering en op zoek naar een baan, maar tot mijn verassing vind ik uit dat ik weer zwanger ben.

Ik ben nog steeds op zoek naar een baan, en ik weet dat ik niks over mijn zwangerschap hoef te zeggen tijdens een sollicitatiegesprek (hoewel ik me erover een beetje schuldig zou voelen). Maar als dat niet lukt, kan ik misschien een tijdelijke baan vinden in iets waarin ik ervaring heb maar waar ik niet mijn carrire van wil maken. Over die mogelijkheid heb ik twee vragen:

1. Als ik een tijdelijke baan vind met een contract dat afloopt kort voor mijn uitgerekende datum, maar dat minder dan 26 weken duurt, weet ik dat ik geen recht heb op een normale ww-uitkering, maar heb ik dan recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof betaald door het UWV?

2. Als buitenlander met mijn man als sponsor, heb ik sowieso recht op een ww-uitkering als ik aan alle voorwaarden voldoe?

Bedankt!

#2 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 17 juni 2009 - 12:36

Beste Macfra,

Met een verblijfsverguning waarbij arbeid vrij toegestaan is, mag je werken en kom je in aanmerking voor de bijbehorende sociale zekerheidsuitkeringen.

Als je minder dan 26 weken hebt gewerkt, krijg je geen WW.

Als je werkt heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof met uitkering van UWV. Als je contract afloopt, maar je vermoedelike bevallingsdatum (de datum waarop je 'uitgerekend' bent) ligt binnen 10 weken na het einde van je baan, dan heb je ook nog recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsuitkering.

uwv.nl: Zwangerschaps- en bevallingsuitkering

Met vriendelijke groet, Marcel.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers