Vakantie In Iaow prive ja of nee
Gepost 17 juni 2009 - 07:21
Ik heb Een iAOW en wil met vakantie nu waneer en hoe lang
dit is goed gekeurd onder de voor waarde dat ik na mijn vakantie al mijn reis bescheiden laat zien en een
gedig legetimatie bewijs.
MIjn vraag is er geen privacitie recht. alleen een afschrift van de lengte van de reis moet toch genoeg zijn
heeft iemand een antwoord
Gepost 18 juni 2009 - 12:07
Volgens mij is alleen toestemming vragen voldoende, het is toch onzin om al je reisbescheiden te moeten overleggen. Je kunt toch ook zonder enige reisbescheiden naar bv. familie in het buitenland gaan, wat zou je in dat geval dan moeten overleggen? Wie heeft je deze informatie eigenlijk gegeven?
Onderstaande informatie heb ik van de website van een willekeurige gemeente overgenomen:
Vraag: Hoe lang mag ik op vakantie met behoud van mijn IOAW uitkering?
Antwoord :.Als u naar het buitenland op vakantie gaat, dient u dit vier weken van tevoren aan te vragen. U mag altijd vier weken per kalenderjaar met behoud van uitkering in het buitenland verblijven. Als u ontheven bent van de arbeidsverplichtingen mag u dertien weken met behoud van uitkering naar het buitenland.
Gepost 01 november 2010 - 10:55
deze niet de jaarovergang mag overlappen,...¿?... m.a.w. ik kan niet met kerst én nieuwjaar met vakantie?
Komt iemand die bekend voor en wat zou hier de logica van zijn?
(natuurlijk ervan uitgaande dat er nog voldoende dagen over zijn)
Lijkt mij dat dit toch niet op een administratieve jaar-verwerkingsprobleem geschoven kan worden?
Gepost 02 november 2010 - 08:46
De regel is eigenlijk bedoeld om te voorkomen dat iemand 2 jaarrechten direct aan elkaar koppeld en dan langer dan 4 weken aaneengesloten op vakantie gaat.
zo blijft gewaarborgt dat maximaal 4 weken aangesloten op vakantie toegestaan is.
Je mag dus gewoon met kerst en oud en nieuw tegelijk op vakantie mits de totale vakantieduur de 4 weken niet overschrijdt.
Gepost 02 november 2010 - 02:01
Zetten ze dan wel heel erg krom neer en tussen de regels voor andere interpretaties vatbaar:
¨..Niet twee jaar achter elkaar
U mag de vakantieperioden van twee jaar niet achter elkaar opnemen.
Bijvoorbeeld december van het ene jaar en januari van het volgende jaar.
Er moes dus een periode zitten tussen de vakantie van het ene jaar en de
vakantie van het volgende jaar...¨
Gepost 03 november 2010 - 08:26
Margarino, op Nov 2 2010, 03:01 PM, zei:
Zetten ze dan wel heel erg krom neer en tussen de regels voor andere interpretaties vatbaar:
¨..Niet twee jaar achter elkaar
U mag de vakantieperioden van twee jaar niet achter elkaar opnemen.
Bijvoorbeeld december van het ene jaar en januari van het volgende jaar.
Er moes dus een periode zitten tussen de vakantie van het ene jaar en de
vakantie van het volgende jaar...¨
Dat klopt. Dit stamt nog uit de regeling gebruikelijke vakantieduur, waarin stond dat mensen met een Ioaw-uitkering die ouder waren dan 57,5 jaar per kalenderjaar recht hadden op 13 weken verblijf in het buitenland. Die 13 weken mochten dan niet aan elkaar worden geplakt zodat er in het totaal 26 weken werden.
Deze regeling bestaat niet meer (sinds 2004 al niet meer geloof ik). Dit zou worden opgenomen in de Ioaw, maar dit is nog steeds niet gebeurd. In een verzamelcirculaire van het ministerie SZW is aangegeven dat maar moet worden aangehaakt bij de regels die gelden voor de Wwb. Echter dat staat nergens. Dus veel gemeenten hebben zelf maar beleid gemaakt over wat het begrip tijdelijk verblijf inhoudt. In het algemaan hebben ze de regeling gebruikelijke vakantieduur overgenomen. maar dat kan toch per gemeente verschillen (Jets, hier heb je er weer eentje ;-0)
mvrg,
Janz
Gepost 14 november 2010 - 03:08
Met een meldplicht met paspoort en reisbescheiden kan gecontroleerd worden of de vakantieduur aan de gestelde regels voldoet. Omdat het recht op IOAW wordt toegekend aan de werkloze werknemer en de echtgenoot gezamenlijk, moeten zij beiden aan de uitkeringsverplichtingen voldoen.
IOAW Artikel 5:
-1. Recht op uitkering hebben, indien het inkomen per maand minder bedraagt dan de overeenkomstig het derde tot en met zesde lid en het negende lid vastgestelde grondslag:
a. de werkloze werknemer en de echtgenoot met of zonder kinderen;
(...)
-2. Het recht op uitkering komt de werkloze werknemer en de echtgenoot gezamenlijk toe. De uitkering wordt aan de werkloze werknemer en de echtgenoot ieder voor de helft uitbetaald, dan wel op hun gezamenlijk verzoek aan één van hen voor het geheel.
(...)
#11 Gast_Gast_*
Gepost 06 december 2011 - 01:16
Nu wordt ik gebeld met de mededeling dat doordat ik in NL blijft ik in principe aan mijn verplichten moet kunnen blijven voldoen en dat b.v. toch een brief thuis bezorgd kan worden en dat ik aan het gestelde moet voldoen, ik vermoed b.v. om op gesprek te komen......
Is dit wel correct deze verplichting tijdens een vakantieperiode in NL?.
Als je toestemming hebt om in eigen land vakantie te houden dan kunnen ze toch niet tegelijkertijd eisen dat je de correspondentie thuis moet bewaken (hoe?, door 1x per week even op en neer te gaan?), en al helemaal toch niet dat je binnen je vakantieperiode e.e.a. moet opvolgen en kunnen nakomen?
#12 Gast_Marloes_*
Gepost 06 december 2011 - 02:38
Maar als je duidelijk hebt aangegeven dat je vakantiedagen opneemt, dan zouden er ook geen verplichtingen in die periode mogen zijn.
Je kunt beter nog een keer contact met ze opnemen.
#13 Gast_Gast_*
Gepost 06 december 2011 - 02:54
Nee, het is een normale formele vakantieaanvraag voor in Nederland, in dit geval bij familie, waar ik niet het vakantieadres hoef op te geven.
Wat doen die gemeentes tegenwoordig vreemd zeg. :-(
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote