Ok ok ben jij zelf een wao client die geemigreerd is ?
ik heb een lage wao van € 625 en de rest krijg ik aanvullend van dwi. kan dit problemen geven? Volgens mij vervalt de dwi aanvulling (is niet erg) en krijg je met ®emigratie alleen wao.
nu nog een vraag ja ik blijf aan de gang. de keuring in het land zou ik niet erg vinden want ben toch ziek dus uwv mag altijd komen van mij maar is het neit zo dat je ook mag pendelen met een wao ? Dus 1 jaar hier in nederland en 1 jaar daar?
Hoe heb jij dit gedaan of hoe doe je dit tot nu ? Ik wil alles weten hoor
Geemigreerde wao-er, op 15 januari 2012 - 05:55 , zei:
Nee hoor, hoe kom je erbij dat je als wao-er maar 1 jaar mag emigreren?, emigreren is emigreren.
Mogelijk bedoel je dat je mogelijk tzt in Suriname herkeurd moet worden, net zoals dat evt in NL zou moeten plaatsvinden.
Ik weet niet hoe hoog je wao-bedrag is maar normaliter is deze veel hoger dan de remigratie-maandbedrag, in jouw situatie zou het enkel voor de basisvoorziening gaan.
Bovendien is de remigratie-maandbedrag wel eeuwig maar andere uitkeringen, b.v. in de toekomst een kleine aow gaan er op dat moment van af.
Anders gezegd, de remigratie-maandbedrag aanvragen is alleen interessant indien je nu een niet-exportalebele (o.a. ww en bijstand) uitkering geniet of anders een hele lage wao of pensioen, het verschil wordt dan aangevuld tot het remigratie-maandbedrag. Is de wao of pensioen hoger dan wordt de remigratie-maandbedrag op 0 gezet. Verlies je mogelijk in de toekomst je wao?, dan gaat de remigratie-maandbedrag weer in werking tot het maximum.
Neem anders contact met een surinaamse hulporganisatie, die weten wel hoe het precies m.b.t. Suriname zit.