Ioaw En Vermogenstoets
#1 Gast_Guest_Nico_*_*
Gepost 09 februari 2010 - 02:30
Ben 51 jaar en miv 1 mei as werkloos geworden door de economische crisis. Ik heb recht op ww. Maar nu heb ik nog een vraag: stel ik kom in de IOAW en ik heb een eigen huis en best nog wel wat spaargeld op de bank staan. Ik weet niet of ik nu wel of geen vermogenstoets heb. Op de ene website staat vermeld dat het huis volledig vrij blijft van mijn vermogen en dat ik alleen mijn spaargeld moet opeten, op een andere website staat weer dat mijn huis en spaargeld volledig buiten beschouwing wordt gelaten. Wie kan mij dat hier duidelijkheid in verschaffen.
Gepost 09 februari 2010 - 03:55
De websites die dit nog aangeven, zijn dus al verouderde sites.
Tot nu toe is dit wetsvoorstel niet uitgevoerd en tot een nader tijdstip in de kast gezet.
Of het ooit nog zal worden uitgevoerd, is ook nog maar de vraag.
Als jij per 1 mei a.s met je 51 jaar in de WW komt, voldoe je in elk geval aan de voorwaarden die nu voor de IOAW gelden. Dus mocht je na je WW toch in de IOAW terecht komen, dan is er geen vermogenstoets.
Gepost 08 juni 2011 - 02:52
Marloes, op 09 februari 2010 - 03:55 , zei:
Hoe zeker bent u daarvan? Ik vraag me af wat de relatie is tussen NU in de WW zijn en de vermogenstoets die straks zal gelden. Ik zit in hetzelfde schuitje. Ben nu 52 en zit net 5 maanden in de WW. Heb in totaal 33 maanden, maar zie mijn toekomst somber in. Heb wel een bedragje meegekregen, maar heb daar niks aan als ik dat eerst op moet gaan maken.
Dus, u zou mij een groot plezier doen, als u mij kunt duidelijk maken, waardoor ik nu al recht zou hebben op die vermogenstoets-vrije IAOW van straks ...
Mvg. beetje wanhopige Fred
Gepost 08 juni 2011 - 04:21
OnwetendeFred, op 08 juni 2011 - 02:52 , zei:
Dus, u zou mij een groot plezier doen, als u mij kunt duidelijk maken, waardoor ik nu al recht zou hebben op die vermogenstoets-vrije IAOW van straks ...
Hier kun je er meer over vinden, Fred. http://www.rijksover...udere-werklozen
Geen vermogenstoets dus.
Gepost 09 juni 2011 - 12:07
Marloes, op 08 juni 2011 - 07:17 , zei:
De regels die dus nu voor de IOAW gelden, hebben dan betrekking op het moment dat u van de IOAW gebruik gaat maken.
Het spijt me, maar ik heb daar grote twijfels bij. Zijn er voorbeelden uit het verleden die zoiets staven? Ik stel me zo voor dat als ik over twee en een half jaar uit de WW ga en ik een aanvraag voor een IOAW-uitkering indien, de gemeente dan kijkt naar de voorwaarden voor de IOAW die gelden op dát moment. Het is toch een aparte uitkering die toch niet vast is verbonden aan de WW? Je zou immers ook weer aan het werk kunnen zijn en pas veel later opnieuw in de WW terecht kunnen komen en er vervolgens uitkomen, terwijl de IOAW-normen dan aangescherpt zijn. Dan zit je weer met hetzelfde en is het zelfs onrechtvaardiger, want dan zou er inmiddels wel een vermogenstoets ingevoerd kunnen zijn. Erg onzeker allemaal, maar dat komt vooral door mijn onbekendheid op dit gebied.
Dank in ieder geval voor de moeite die u neemt om het voor mij en vele anderen te verhelderen.
Gepost 09 juni 2011 - 10:38
OnwetendeFred, op 09 juni 2011 - 12:07 , zei:
Beste Fred,
Dat klopt. En er is een wetsvoorstel ingediend om voor de Ioaw een vermogenstoets in te gaan voeren. Lees hier voor meer informatie.
mvrg
Janz
Gepost 10 juni 2011 - 12:06
In principe was mijn WW in 2008 al afgelopen, en zou ik toen ook voor IOAW in aanmerking zijn gekomen.
Doordat ik echter tijdens de WW ziek ben geworden, ben ik uiteindelijk in de WIA terecht gekomen en volledig afgekeurd.
Stel ik wordt tijdens een herkeuring toch weer helemaal goed gekeurd, dan zou ik alsnog IOAW moeten gaan aanvragen.
Mocht er tegen die tijd al een vermogentoetst zijn ingevoerd, gaat die dan alsnog voor mij gelden? Inmiddels ben ik nl. al 58 jaar.
Gepost 10 juni 2011 - 07:17
hanneke01, op 10 juni 2011 - 12:06 , zei:
In principe was mijn WW in 2008 al afgelopen, en zou ik toen ook voor IOAW in aanmerking zijn gekomen.
Doordat ik echter tijdens de WW ziek ben geworden, ben ik uiteindelijk in de WIA terecht gekomen en volledig afgekeurd.
Stel ik wordt tijdens een herkeuring toch weer helemaal goed gekeurd, dan zou ik alsnog IOAW moeten gaan aanvragen.
Mocht er tegen die tijd al een vermogentoetst zijn ingevoerd, gaat die dan alsnog voor mij gelden? Inmiddels ben ik nl. al 58 jaar.
Beste Hanneke01,
Pas wanneer er recht bestaat op de Ioaw gelden de regels van deze wet ook voor je. Niet eerder. Maar misschien dat er in de behandeling van de wet in de 2e kamer of 1e kamer nog iets wordt toegevoegd op dit punt. Ik verwacht dat eerlijk gezegd niet.
mvrg,
Janz
Gepost 10 juni 2011 - 10:50
Het heeft in 2005 ook al voor de nodige verwarring gezorgd, en is toen toch weer in de ijskast komen te staan.
Dus of het nu doorgang zal krijgen, is wederom nog maar de vraag.
Maar als ik het wetsvoorstel zo lees, dan vraag ik me toch af hoe je de tekst precies op een juiste wijze moet uitleggen.
Er staat nl. Bij de beoordeling van het recht op IOAW van mensen die tussen hun 50ste en 55ste jaar werkloos worden, gaat het eigen vermogen meetellen.
Als je de nadruk op worden legt, zou het dus kunnen betekenen dat het alleen voor de nieuwe instroom van werkloze 50+ gaat gelden.
De 50+ die nu al in de WW zitten hebben toch al het recht op IOAW verworven, bepalend voor het recht is inmmers de leeftijd waarop je in de WW kwam. De aanvraag zelf staat helemaal los van het moment van recht.
Ik heb nog eens op diverse sites rond geneusd, maar ik kan hierover toch geen duidelijke uitleg vinden.
Ik kan me voorstellen dat een werkloze 50+ zijn spaargeld intact probeert te houden omdat er nu nog hele andere regels gelden. En dadelijk moet hij er nog op in gaan teren, dat is toch absurd.
Er zou toch echt wat meer duidelijkheid mogen komen, dit geeft veel mensen alleen maar een hoop onrust.
Gepost 10 juni 2011 - 11:13
laurens, op 10 juni 2011 - 10:50 , zei:
Ben ik helemaal met je eens. Maar dat geldt voor veeeeeel meer wetsvoorstellen. geloof maar dat de aankondiging van het wetsvoorstel werken naar vermogen veel onrust geeft, de nieuwe wet op de schuldhulpverlening die nog i behandeling is, en de aanscherping van de regels van de Wwb, en zo zijn er nog enkele.
mvrg,
Janz
Gepost 10 juni 2011 - 02:19
Ik zit nu nog in de WW en heb toendertijd een gouden handdruk gekregen.
Deze heb ik zodanig weg gezet, dat de stamrechtuitkeringen pas gaan plaatsvinden, op het moment dat ik in de IOAW terecht kom.
Als er nu zo'n vermogenstoets wordt ingevoerd, heeft dat dan ook betrekking op die stamrechtuitkeringen?
Tot nu toe werden die nl. niet met de IOAW verrekend, omdat ze juist als vermogen werden gezien en niet als inkomen.
Hoe zit dan?
Gepost 19 juni 2011 - 04:10
Indien nieuwe gevallen ná het bereiken van dat jaar werkeloos wordt geeft dit een recht voor een latere IOAW zonder vermogenstoets.
Maar uitendelijk moeten we t.z.t. wel de concrete finale wetswijziging bekijken.
Gepost 28 augustus 2011 - 12:06
Margarino, op 19 juni 2011 - 04:10 , zei:
Indien nieuwe gevallen ná het bereiken van dat jaar werkeloos wordt geeft dit een recht voor een latere IOAW zonder vermogenstoets.
Maar uitendelijk moeten we t.z.t. wel de concrete finale wetswijziging bekijken.
Onlangs op een site gelezen dat het wetsvoorstel inhoud dat de vermogenstoets niet geldt voor de overwaarde eigen woning wanneer je tussen je 50 - 55 jaar een IOAW uitkering aanvraagt.
En vanaf 55+ geen vermogentstoets is over het spaartegoed , en dat een uitkering van de gouden handruk tijdens de IOAW niet gezien wordt als inkomen, dus niet gekort wordt op de uitkering.
Gepost 01 september 2011 - 04:44
"Bij de beoordeling van het recht op IOAW van mensen die tussen hun 50ste en 55ste jaar werkloos worden, gaat het eigen vermogen meetellen. Spaargeld tot een bedrag van 5.105 euro blijft buiten beschouwing. Ook vermogen dat uit een eigen huis bestaat telt daarbij niet mee."
Ik vraag me dan af: valt een ontslagvergoeding wel onder eigen vermogen? Het is een uitgestelde salarisbetaling toch geen vermogen?
Ben heel benieuwd hoe jullie dit zien en of er uitspraken dienaangaande bestaan.
Vriendelijke groet,
Fred
Gepost 01 september 2011 - 06:02
Een stamrechtuitkering is altijd als Vermogen gezien, mits de ontvanger bij toekenning daarvan een vrijekeuze besteding heeft gehad. Zou het als uitgestelde salarisbetaling beschouwd zou worden, dan zou het juist wel verrekend worden.
Vandaar dat er ook een aantal voorwaarden aan een Stamrechtuitkering zijn verbonden, waardoor het dan juist wel als Vermogen mag worden gezien.
Maar hoe dat er in de toekomst allemaal uit komt te zien, is voorlopig nog een vraagteken.
Zolang het nog een wetsvoorstel is, kan er nog een heleboel veranderen.
Gepost 01 september 2011 - 08:55
Marloes, op 01 september 2011 - 06:02 , zei:
Een stamrechtuitkering is altijd als Vermogen gezien, mits de ontvanger bij toekenning daarvan een vrijekeuze besteding heeft gehad. Zou het als uitgestelde salarisbetaling beschouwd zou worden, dan zou het juist wel verrekend worden.
Vandaar dat er ook een aantal voorwaarden aan een Stamrechtuitkering zijn verbonden, waardoor het dan juist wel als Vermogen mag worden gezien.
Maar hoe dat er in de toekomst allemaal uit komt te zien, is voorlopig nog een vraagteken.
Zolang het nog een wetsvoorstel is, kan er nog een heleboel veranderen.
Dank je wel Marloes, al zit ik nog met een paar vraagtekens (zoals zoveel anderen waarschijnlijk). Ik heb een ontslagvergoeding gehad en dat als spaarloon geparkeerd. Mocht dus zelf kiezen wat ik met het bedrag deed. Bedoel je nu te zeggen dat dit als vermogen wordt gezien en eerst opgemaakt moet worden, of juist andersom, dat het buiten schot blijft omdat ik er zelf over kon beschikken? Ik blijf moeite houden met de interpretatie van al die officiële teksten.
By the way, dit lijkt een zaak van lange adem te worden. Ik begrijp dat in 2005 ook al eens geprobeerd is dit te wijzigen, maar dat men er toen van af heeft gezien het verder door te voeren. Misschien om politiek-strategische redenen? Nu met de machtige PVV aan het roer (achter de schermen dan), zou je denken dat het zo'n vaart niet zal gaan lopen, hoewel misschien ook weer wel, nu blijkt dat gemeenten teveel uitgeven aan bijstand. Of zie jij (of anderen) dat anders?
Politici zouden toch moeten begrijpen dat IAOW'ers ook liever aan het werk waren gebleven en echt niet meer aan de bak KUNNEN komen. Het is niet voor niets een categorie oud-werknemers met een ontslagvergoeding, het resultaat van decennia hard werken. Mensen die nooit hebben gewerkt en nooit zin hebben gehad om te werken, zitten ook niet thuis met een doekje voor het bloeden zoals wij dat hebben (uitzonderingen daargelaten) en hebben ook geen belangstelling voor een IAOW-uitkering. Toch?
Ik heb nog twee jaar te gaan en dan valt ook voor mij het doek. Ben dan nog net geen 55. Dus wel spannend. Ik lees toch maar liever een goed boek.
Fred
Gepost 01 september 2011 - 11:09
Dat heb ik nog niet eerder gehoord, wat moet ik me daar dan bij voorstellen.
Ik heb voorheen altijd als bankadviseur gewerkt, maar in die tijd kon je toch zelf geen extra stortingen op een spaarloon doen.
Maar een ontslagvergoeding wordt op een IOAW alleen niet gekort, als het is ondergebracht in een speciale Stamrechtverzekering. En tegenwoordig hebben ze daar ook weer iets nieuws voor bedacht, dat zijn dan speciale spaarrekeningen met een soort zelfde constructie.
Ik weet niet of je dat daar dan mee bedoeld, maar onder Spaarloonrekening versta ik toch wat anders. Wat is dan precies de benaming van die rekening waar het op gestort is?
Momenteel is het zo dat Vermogen binnen de IOAW nog altijd wordt vrij gelaten, een Stamrechtverz. of zo'n speciale spaarrekening worden als Vermogen gezien.
Maar nogmaals of dat de komende jaren ook zo blijft weet ik ook niet, dat hangt dan weer van de regering af.
Het blijft gewoon een onzeker iets.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote