Goedendag,
İk ben 60 jaar oud, ik heb sinds 3 jaar een bijstandsuitkering en wil graag het volgende weten
İk heb een dochter die gemiddeld 7 maanden per jaar in het buitenland vertoeft.
Zij is in de winter en in de zomer periode 2 maanden in Nederland ( juli, augustus en december en januari)..
En ik zou dan graag willen dat ze bij mij komt wonen, maar ben ik bang dat dit consequenties gaat hebben wbt mijn uitkering!
Mijn gemeentelijke lasten worden natuurlijk kwijtgescholden, en betaal natuurlijk niet de volledige som huur.
NU heb ik vernomen dat je officieel niet kunt samenwonen met je kind, maar dat ze wel bijv max 10% kunnen aftrekken van de uitkering..
Wie kan mij hier vertellen hoe dat precies in elkaar zit????
Met vriendelijke dank
Pagina 1 van 1
Samenwonen?!
Gepost 24 februari 2010 - 11:37
Guest_Banjer_*, op Feb 24 2010, 09:52 AM, zei:
NU heb ik vernomen dat je officieel niet kunt samenwonen met je kind, maar dat ze wel bijv max 10% kunnen aftrekken van de uitkering..
Beste Banjer,
Het klopt dat ouders niet met een zoon of dochter kunnen samenwonen zoals dat bedoeld wordt in de bijstandswet. Er kan hoogstens een korting worden toegepast omdat de kosten van levensonderhoud kunnen worden gedeeld. Wat de hoogte van deze korting is staat vermeld in de toeslagenverordening van je gemeente. Vaak is dit 10% maar dit percentage kan van gemeente verschillen, maar is nooit meer dan 20% per maand. Raadpleeg hiervoor de toeslagenverordening van je gemeente.
Overigens kan de inwoning wel gevolgen hebben voor de huurtoeslag. Dit kun je hier berekenen.
mvrg,
Janz
Gepost 02 maart 2010 - 05:25
İk heb contact gehad met de sociale dienst en het antwoord is als ik mijn dochter in huis zou nemen kost dat 15 % van mijn uitkering, daarnaast moet ik ook de gemeentelijke belastingen betalen die nu kwijtgescholden zijn en komt een stuk huursubsidie te vervallen!!!!
İk wilde het netjes en eerlijk doen maar nu ben ik bang dat ik beter mijn mond had kunnen houden..
En het is echt heel triest 1 kind, wat zelf ook weinig verdient en dan ik met een uitkering waar ze dan zo van zouden willen plukken..
Je kan maar beter crimineel zijn denk ik soms..
Mijn kind moet dus maar ergens anders onderdak gaan zoeken.
Bedankt iig voor het meedenken is niet anders
İk wilde het netjes en eerlijk doen maar nu ben ik bang dat ik beter mijn mond had kunnen houden..
En het is echt heel triest 1 kind, wat zelf ook weinig verdient en dan ik met een uitkering waar ze dan zo van zouden willen plukken..
Je kan maar beter crimineel zijn denk ik soms..
Mijn kind moet dus maar ergens anders onderdak gaan zoeken.
Bedankt iig voor het meedenken is niet anders
Gepost 05 maart 2010 - 09:26
Geachte lezers,
Ik ben enorm geschrokken van wat de sociale dienst mij voorhield als ik mijn dochter voor een korte periode in huis haal..
Maar hoe kunnen mensen mij zeggen dat je niet officieel samen kunt wonen met een bloedverwant in de eerste lijn, hoogstens zoveel procent kunnen inhouden.. en dat het evt wat kan inhouden voor huurtoeslag..
Maar zegt de soos stuk uitkering, subsidie etc etc te gaan in houden..
Nu ben ik aan het surfen geslagen en vond ik dit op deze site
http://www.st-ab.nl/prak0603.htm
Alleen bloedverwanten in de eerste graad (ouders, kinderen) die met elkaar samenwonen worden niet als gezamenlijke huishouding aangemerkt. Zij zijn woningdelenden en de gemeentelijke toeslag wordt wegens het kunnen delen van kosten met doorgaans 10% WML verlaagd.
Bij een niet-rechthebbende inwonende bloedverwant aanwezig inkomen evenals de hoogte ervan zijn daarbij niet van belang,
ook niet wanneer het een topinkomen betreft.
Het geeft me aan de ene kant toekomstperspectief maar aan de andere kant ben ik somber..
Waar kan ik terecht voor hoe het echt in elkaar zit?
Juridisch loket ofzo, ik heb recht op gratis rechtshulp met het hebben van een uitkering..
Want de sociale dienst wantrouw ik nu eigenlijk maar!
Bedankt maar weer
GR
Ik ben enorm geschrokken van wat de sociale dienst mij voorhield als ik mijn dochter voor een korte periode in huis haal..
Maar hoe kunnen mensen mij zeggen dat je niet officieel samen kunt wonen met een bloedverwant in de eerste lijn, hoogstens zoveel procent kunnen inhouden.. en dat het evt wat kan inhouden voor huurtoeslag..
Maar zegt de soos stuk uitkering, subsidie etc etc te gaan in houden..
Nu ben ik aan het surfen geslagen en vond ik dit op deze site
http://www.st-ab.nl/prak0603.htm
Alleen bloedverwanten in de eerste graad (ouders, kinderen) die met elkaar samenwonen worden niet als gezamenlijke huishouding aangemerkt. Zij zijn woningdelenden en de gemeentelijke toeslag wordt wegens het kunnen delen van kosten met doorgaans 10% WML verlaagd.
Bij een niet-rechthebbende inwonende bloedverwant aanwezig inkomen evenals de hoogte ervan zijn daarbij niet van belang,
ook niet wanneer het een topinkomen betreft.
Het geeft me aan de ene kant toekomstperspectief maar aan de andere kant ben ik somber..
Waar kan ik terecht voor hoe het echt in elkaar zit?
Juridisch loket ofzo, ik heb recht op gratis rechtshulp met het hebben van een uitkering..
Want de sociale dienst wantrouw ik nu eigenlijk maar!
Bedankt maar weer
GR
Gepost 07 maart 2010 - 11:15
Beste banjer,
In de wet (de Wet werk en bijstand), staat dat samenwonenden dezelfde uitkering krijgen als samenwonenden, tenzij het om samenwonenden in de eerste graad gaat (ouder-kind). Als je dochter bij je woont, blijf je voor de WWB een alleenstaande, je krijgt geen WWB voor samenwonenden, je houdt de bijstandsuitkering gebaseerd op de norm voor alleenstaanden.
Bovenop de basisuitkering voor alleenstaanden kun je een toeslag krijgen als je de woonkosten niet kunt delen. Voor deze toeslag wordt wel naar kinderen gekeken. Als je dochter bij je woont heeft dat dus gevolgen voor de toeslag. Janz schreef al dat de uitkering meestal met 10% verlaagd wordt, maar in ieder geval met niet meer dan 20% en dat in de toeslagverordening van je gemeente staat hoeveel het voor jou is. In de tekst die jij van internet haalde staat ook dat het doorgaans 10% is, niet altijd dus, maar meestal wel. Jij hebt ondertussen uitgezocht dat het in jouw gemeente een ander percentage, namelijk 15% wordt gebruikt.
Je vraag hoe het nu echt in elkaar zit lijkt me dus al beantwoord door Janz, aangevuld met je eigen informatie.
In de wet (de Wet werk en bijstand), staat dat samenwonenden dezelfde uitkering krijgen als samenwonenden, tenzij het om samenwonenden in de eerste graad gaat (ouder-kind). Als je dochter bij je woont, blijf je voor de WWB een alleenstaande, je krijgt geen WWB voor samenwonenden, je houdt de bijstandsuitkering gebaseerd op de norm voor alleenstaanden.
Bovenop de basisuitkering voor alleenstaanden kun je een toeslag krijgen als je de woonkosten niet kunt delen. Voor deze toeslag wordt wel naar kinderen gekeken. Als je dochter bij je woont heeft dat dus gevolgen voor de toeslag. Janz schreef al dat de uitkering meestal met 10% verlaagd wordt, maar in ieder geval met niet meer dan 20% en dat in de toeslagverordening van je gemeente staat hoeveel het voor jou is. In de tekst die jij van internet haalde staat ook dat het doorgaans 10% is, niet altijd dus, maar meestal wel. Jij hebt ondertussen uitgezocht dat het in jouw gemeente een ander percentage, namelijk 15% wordt gebruikt.
Je vraag hoe het nu echt in elkaar zit lijkt me dus al beantwoord door Janz, aangevuld met je eigen informatie.
Met vriendelijke groet, Marcel.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote