Mijn moeder heeft een aantal jaar geleden via het Zelfstandigenloket te Lelystad een geldbedrag gekregen om oude antieke spulletjes te in- en verkopen op markten, zodat ze als kleine zelfstandige aan de gang kon. Dat deed ze in het verleden ook al in Frankrijk waar ze woonachtig was met een Engelsman. Hij heeft een huis daar en daar woonden ze dus en in de weekends deden ze de Franse antiekmarkten.
Mijn moeder wilde echter weer graag in Nederland komen wonen vanwege de kleinkindjes en zodoende kwam ze in een seniorenwoning te Almere terecht. Die Nederlandse antiekmarkten zijn echter niet rendabel gebleken en nu is mijn moeder dus weer genoodzaakt om een uitkering aan te vragen. WW gaat het niet worden aangezien haar marktopbrengsten de laatste maanden ver onder de bijstandsnorm lagen. Het wordt dus een WWB uitkering. Nu woont die Engelsman waarmee ze niet getrouwd is, ook geen samenlevingscontract heeft etc al een tijdje bij haar in Almere. Hij is echter uitgeschreven in Frankrijk waar hij voorheen woonde, maar bezit dus nog wel dat huis daar dat op zijn naam staat. Hij staat niet ingeschreven in Nederland en ook niet in Engeland en heeft nu helemaal geen werk/inkomsten.
Kan deze man bij mijn moeder in Almere blijven wonen zonder dat mijn moeder daarvoor gekort wordt op haar uitkering. En hoe zit het dan met evt. huur- en zorgtoeslag?
Ik hoop dat er iemand is die antwoorden heeft op al deze vragen. Mijn dank is groot!!!
Pagina 1 van 1
Samenwonen
Gepost 27 februari 2010 - 01:39
Beste Shiva,
Je schrijft
Ik wor daar even kort op reageren. Ik maak hieruitop dat je het idee hebt dat je moeder zelf mag kiezen welke uitkering ze graag wil hebben. Zo werkt het echter niet, het is geen supermarkt (of antiekmarkt)!
Je moeder is zelfstandige en daarom niet verzekerd voor de WW. Ze kan dus nooit WW krijgen, hoe hoog of hoe laag haar inkomen ook is.
Je vragen kunnen anderen waarschijnlijk beter dan ik beantwoorden, dus dat laat ik graag aan hen over.
Je schrijft
shiva, op Feb 26 2010, 03:03 PM, zei:
WW gaat het niet worden aangezien haar marktopbrengsten de laatste maanden ver onder de bijstandsnorm lagen. Het wordt dus een WWB uitkering.
Ik wor daar even kort op reageren. Ik maak hieruitop dat je het idee hebt dat je moeder zelf mag kiezen welke uitkering ze graag wil hebben. Zo werkt het echter niet, het is geen supermarkt (of antiekmarkt)!
Je moeder is zelfstandige en daarom niet verzekerd voor de WW. Ze kan dus nooit WW krijgen, hoe hoog of hoe laag haar inkomen ook is.
Je vragen kunnen anderen waarschijnlijk beter dan ik beantwoorden, dus dat laat ik graag aan hen over.
Met vriendelijke groet, Marcel.
Gepost 27 februari 2010 - 09:26
shiva, op Feb 26 2010, 04:03 PM, zei:
Mijn moeder heeft een aantal jaar geleden via het Zelfstandigenloket te Lelystad een geldbedrag gekregen om oude antieke spulletjes te in- en verkopen op markten, zodat ze als kleine zelfstandige aan de gang kon. Dat deed ze in het verleden ook al in Frankrijk waar ze woonachtig was met een Engelsman. Hij heeft een huis daar en daar woonden ze dus en in de weekends deden ze de Franse antiekmarkten.
Mijn moeder wilde echter weer graag in Nederland komen wonen vanwege de kleinkindjes en zodoende kwam ze in een seniorenwoning te Almere terecht. Die Nederlandse antiekmarkten zijn echter niet rendabel gebleken en nu is mijn moeder dus weer genoodzaakt om een uitkering aan te vragen. WW gaat het niet worden aangezien haar marktopbrengsten de laatste maanden ver onder de bijstandsnorm lagen. Het wordt dus een WWB uitkering. Nu woont die Engelsman waarmee ze niet getrouwd is, ook geen samenlevingscontract heeft etc al een tijdje bij haar in Almere. Hij is echter uitgeschreven in Frankrijk waar hij voorheen woonde, maar bezit dus nog wel dat huis daar dat op zijn naam staat. Hij staat niet ingeschreven in Nederland en ook niet in Engeland en heeft nu helemaal geen werk/inkomsten.
Kan deze man bij mijn moeder in Almere blijven wonen zonder dat mijn moeder daarvoor gekort wordt op haar uitkering. En hoe zit het dan met evt. huur- en zorgtoeslag?
Ik hoop dat er iemand is die antwoorden heeft op al deze vragen. Mijn dank is groot!!!
Dank voor je reactie Marcel. Ik ben niet degene die die WW heeft voorgesteld. Dat was haar woordvoerder van het Zelfstandigenloket te Lelystad. Mijn moeder is er echter al achter dat het om een WWB uitkering gaat. Dat is ook de reden waarom ik mijn heil hier zoek op dit forum aangezien alle instanties andere informatie geven. Ik hoop dat er nog iemand op dit forum is die antwoord kan geven op mijn samenwonen vraag.
Gepost 02 maart 2010 - 12:19
shiva, op Feb 26 2010, 03:03 PM, zei:
Nu woont die Engelsman waarmee ze niet getrouwd is, ook geen samenlevingscontract heeft etc al een tijdje bij haar in Almere. Hij is echter uitgeschreven in Frankrijk waar hij voorheen woonde, maar bezit dus nog wel dat huis daar dat op zijn naam staat. Hij staat niet ingeschreven in Nederland en ook niet in Engeland en heeft nu helemaal geen werk/inkomsten.
Beste Shiva,
Het al dan niet getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben is geen voorwaarde om van samenwonen te kunnen spreken. Twee zussen kunnen namelijk ook samenwonen. Het gaat erop dat er 2 personen op 1 adres wonen en de noodzakelijke kosten van het bestaan worden gedeeld. Aangezien hij geen inkomen heeft ga ik ervanuit dat dit laatste ook het geval is.
Waarom heeft die man zich niet ingeschreven op haar adres?
In ieder geval moet zij haar leefsituatie doorgeven en dus vermelden dat zij samenwoont met deze man, omdat zij anders omjuiste inlichtingen verstrekt (met alle gevolgen van dien als ze hier achter komen). Gezien hij een fransman is zal hij voorlopig aangemerkt gaan worden als een niet rechthebbende partner. Hij kan wel een verblijfsvergunning aanvragen en dan kan hij na verloop van tijd mogelijk wel in aanmerking komen voor bijstand.
Je moeder krijgt dan een uitkering naar de norm voor een alleenstaande en de hoogte van de toeslag is afhankelijk van het gemeentelijk beleid. Ik voorzien wel problemen met de eigen woning. De gemeente zal vragen om bewijsstukken waaruit de de waarde van de woning blijkt. Het is dan net aan de gemeente en de te volgen procedure wat er gaat gebeuren als dit bewijsstuk niet of te laat wordt ingeleverd. De aanvraag kan of worden afgewezen, omdat het gezamenlijke vermogen niet kan wordne vastgesteld, of de aanvraag wordt toegekend met een verplichting om deze gegevens binnen een bepaalde termijn alsnog in te leveren. De bijstand wordt dan verstrekt in de vorm van een lening.
Het kan ook zijn dat de gemeente niet zo moeilijk doet. Dit is gissen en dus niet mogelijk om een goed antwoord op te geven. Wat de huur- en zorgtoeslag betreft, als hij geen inkomen of vermogen heeft verwacht ik hiervan gen problemen.
mvrg,
Janz
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote