Pagina 1 van 1
Wwb Uitkering En Werken ik hoop dat jullie het misschien weten!
Gepost 05 maart 2010 - 08:36
Ik ben ontsettend blij dit form te hebben gevonden om mijn vraag te kunnen stellen!
Kort samengevat:
Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kids, werk 13 uur per week en heb dus een aanvullende wwb-uitkering (sins 2 en half jaar).
Door de rechter is bepaald dat vader E200,- per maand alimentatie moet betalen, dus de sozawe heeft dat overgenomen en ik neem aan dat zij het elke maand innen bij hem.
Nu heb ik vanaf april een nieuwe baan van 20 uur per week, en ga zeg maar E800,- per maand verdienen...
Valt het 'zo' te regelen met sozawe dat 'ik' die E200,- alimentatie gaat ontvangen, endus dan van mijn uitkering zou af zijn?
Of ben ik verplicht om ruim E900,- zelf te verdienen voordat ik recht heb op die alimentaie?
Ik neem aan, dat als mijn inkomsten E1000,- zouden zijn (uit werk EN die alimentatie) dat ik dan van hun af ben?!
Wel is het dan belangrijk om ZEKERHEID te hebben over die E200,- alimentatie per maand, omdat er totaal GEEN contact is met mijn ex, ook niet via de kinderen...en ik ZEKER niet verwacht van hem dat hij zelf elke maand dit netjes gaat overmaken aan mij!(In dit geval zou ik dus wel 'afhangkelijk' zijn van dat geld!)
Ik hoop dat iemand hier iets meer over weet, of misschien hoe ik dit het beste kan aanpakken...ik wil HEEL graag van de sozawe af!
Dank je wel: Daantje.
Kort samengevat:
Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kids, werk 13 uur per week en heb dus een aanvullende wwb-uitkering (sins 2 en half jaar).
Door de rechter is bepaald dat vader E200,- per maand alimentatie moet betalen, dus de sozawe heeft dat overgenomen en ik neem aan dat zij het elke maand innen bij hem.
Nu heb ik vanaf april een nieuwe baan van 20 uur per week, en ga zeg maar E800,- per maand verdienen...
Valt het 'zo' te regelen met sozawe dat 'ik' die E200,- alimentatie gaat ontvangen, endus dan van mijn uitkering zou af zijn?
Of ben ik verplicht om ruim E900,- zelf te verdienen voordat ik recht heb op die alimentaie?
Ik neem aan, dat als mijn inkomsten E1000,- zouden zijn (uit werk EN die alimentatie) dat ik dan van hun af ben?!
Wel is het dan belangrijk om ZEKERHEID te hebben over die E200,- alimentatie per maand, omdat er totaal GEEN contact is met mijn ex, ook niet via de kinderen...en ik ZEKER niet verwacht van hem dat hij zelf elke maand dit netjes gaat overmaken aan mij!(In dit geval zou ik dus wel 'afhangkelijk' zijn van dat geld!)
Ik hoop dat iemand hier iets meer over weet, of misschien hoe ik dit het beste kan aanpakken...ik wil HEEL graag van de sozawe af!
Gepost 05 maart 2010 - 09:00
daantje9, op Mar 5 2010, 08:36 PM, zei:
Ik ben ontsettend blij dit form te hebben gevonden om mijn vraag te kunnen stellen!
Kort samengevat:
Kort samengevat:
Hallo Daantje.
Als je salaris 800 euro per maand bruto gaat bedragen, je alimentatie is ook bruto. Dus laat goed berekenen of je meer dan je bijstand gaat ontvangen want ....bijstand is netto.
Als jij verwacht dat je ex die 200 euro per maand NIET aan jou gaat overmaken dan kan je niets anders doen dan een advocaat inschakelen die op zijn beurt weer een deurwaarder moet inschakelen om je alimentatie te krijgen. De kosten die je daarvoor moet maken zijn NIET te verhalen op je ex. Je kan dat bedrag wel later op je inkomsten belastingaangifte opgeven maar je krijgt nooit alles terug.
Staar je niet blind op je eigen zelfstandigheid tenzij je een inkomen ver boven de bijstandsnorm kan vergaren. Je ex is verplicht die alimentatie te betalen tot het aantal jaren dat je gehuwd bent geweest. Boven de 12 jaar huwelijk is het ten hoogste 12 jaar.
Indien er onjuistheden in mijn antwoord zitten dan hoor je dat vanzelf van anderen die er meer verstand van hebben maar het deed mij denken aan mijn eigen situatie 5 jaar terug.
Sterkte. Shandi
Gepost 06 maart 2010 - 10:55
Hoi shandi, ontsettend bedankt alvast voor je snelle reaktie!
De bedragen zijn gelukkig 'netto'...dus ik ga netto E800,- verdienen en krijg (zou) E200,- netto alimentatie moeten krijgen.
Verder ben ik nooit getrouwd met hem, maar hij heeft wel gewoon de kids erkend en moet daarom gewoon alimentatie betalen. Als ik me niet vergis, dan zou hij tot hun 18e moeten betalen.
Het bedrag over 3 kinderen is zo laag omdat hij het minimum op papier heeft laten zetten door zijn baas, en de rest er zwart bij krijgt, maar ik kon dat niet bewijzen...(helaas)
Ik wil zo graag van de sozawe af omdat ik er ook een beetje moe van word van alle fouten die gemaakt worden...ik dacht als ik toch op deze manier ongeveer evenveel heb als een aanvullende wwb, dan doe ik het uiteraard liever zonder sozawe!
Ik heb al eens geinformeerd bij sozawe of hij nou al die alimentatie betaald aan hun (na 1,5 jaar), maar dat wisten ze niet en na 4 telefoontjes konden ze me alleen vertellen dat ze er wel mee bezig zijn.
Ach,we zien het wel...ik weet het ook niet.
De bedragen zijn gelukkig 'netto'...dus ik ga netto E800,- verdienen en krijg (zou) E200,- netto alimentatie moeten krijgen.
Verder ben ik nooit getrouwd met hem, maar hij heeft wel gewoon de kids erkend en moet daarom gewoon alimentatie betalen. Als ik me niet vergis, dan zou hij tot hun 18e moeten betalen.
Het bedrag over 3 kinderen is zo laag omdat hij het minimum op papier heeft laten zetten door zijn baas, en de rest er zwart bij krijgt, maar ik kon dat niet bewijzen...(helaas)
Ik wil zo graag van de sozawe af omdat ik er ook een beetje moe van word van alle fouten die gemaakt worden...ik dacht als ik toch op deze manier ongeveer evenveel heb als een aanvullende wwb, dan doe ik het uiteraard liever zonder sozawe!
Ik heb al eens geinformeerd bij sozawe of hij nou al die alimentatie betaald aan hun (na 1,5 jaar), maar dat wisten ze niet en na 4 telefoontjes konden ze me alleen vertellen dat ze er wel mee bezig zijn.
Ach,we zien het wel...ik weet het ook niet.
Gepost 06 maart 2010 - 07:14
haha, zo kan je het ook zien inderdaad...die E200,- die de sozawe mij nog moet aanvullen is eigenlijk die alimentatie! Nu ben ik er inderdaad ZEKER van dat bedrag te ontvangen via hun...dat is waar!
(Het lijkt me gewoon lekker om die rompslomp niet meer te hebben)
Bedankt shandi!!!
(Het lijkt me gewoon lekker om die rompslomp niet meer te hebben)
Bedankt shandi!!!
Gepost 07 maart 2010 - 11:20
Ter aanvulling, de partneralimentatie is beperkt tot maximaal 12 jaar, maar kinderalimentatie moet betaald worden tot een kind 21 is.
Als je toch zelf de alimentatie wilt gaan innen en je ex wil niet betalen, dan kan het LBIO de inning voor je verzorgen (en zo nodig beslag leggen op zijn inkomen). Het LBIO is een overheidsinstelling die dit gratis voor je doet. De kosten zijn voor rekening van de betalende partner.
http://www.lbio.nl/
Als je toch zelf de alimentatie wilt gaan innen en je ex wil niet betalen, dan kan het LBIO de inning voor je verzorgen (en zo nodig beslag leggen op zijn inkomen). Het LBIO is een overheidsinstelling die dit gratis voor je doet. De kosten zijn voor rekening van de betalende partner.
http://www.lbio.nl/
Met vriendelijke groet, Marcel.
Gepost 09 maart 2010 - 12:43
Bedenk wel dat het LBIO pas aan de slag gaat als er 1 maand achterstand is. Vervolgens gaan ze brieven schrijven, wachten op reactie, zo nodig procedure voor beslaglegging opstarten etc. Het kan dus zo maar een paar maanden duren voordat je geld op de rekening krijgt. Deze periode moet je dus zonder alimentatie en bijstand kunnen overbruggen!
En als je partner te weinig blijkt te verdienen verdient om de volledige alimentatie via beslaglegging binnen te halen (er moet rekening worden gehouden met de beslagvrije voet die voor hem geldt, meestal 90% bijstandsnorm die hij van zijn inkomen in ieder geval zelf mag houden) krijg je ook niet alles en ben je misschien toch nog aangewezen op aanvullende bijstand.
Overdenk de mogelijkheden dus zorgvuldig voor je "uit de bijstand stapt".
Succes.
En als je partner te weinig blijkt te verdienen verdient om de volledige alimentatie via beslaglegging binnen te halen (er moet rekening worden gehouden met de beslagvrije voet die voor hem geldt, meestal 90% bijstandsnorm die hij van zijn inkomen in ieder geval zelf mag houden) krijg je ook niet alles en ben je misschien toch nog aangewezen op aanvullende bijstand.
Succes.
Met vriendelijke groet, Marcel.
Gepost 10 maart 2010 - 09:07
Marcel, op Mar 9 2010, 01:43 AM, zei:
Bedenk wel dat het LBIO pas aan de slag gaat als er 1 maand achterstand is. Vervolgens gaan ze brieven schrijven, wachten op reactie, zo nodig procedure voor beslaglegging opstarten etc. Het kan dus zo maar een paar maanden duren voordat je geld op de rekening krijgt. Deze periode moet je dus zonder alimentatie en bijstand kunnen overbruggen!
Succes.
Succes.
Zo, dit is inderdaad iets om rekening mee te houden!
Ik kan het wel graag 'willen'...maar ik geloof dat het misschien verstandiger zou zijn om even te wachten tot ik 'meer' uurtjes werk op papier heb, zodat ik niet 'afhangkelijk' ben van dat geld, maar het als extra zou hebben!
Ik zou zeker in de knoei komen met mijn rekeningen, want het is ECHT elk dubbeltje omdraaien met 3 kids!
Het is beter om geen problemen te gaan maken als het niet nodig is, dus ik wacht voorlopig nog eventjes af ...lijkt mij het wijste.
Dankje Marcel! ...Jij kijkt duidelijk verder dan je neus lang is:)
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Wat Verstaat Men Onder Samen Wonen
- Vragenforum WWB Bijstand
- Bezwaarschrift Wwb Overschrijden Besluittermijn ←
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help