Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

- - - - -

Wwb Uitkering Alleenstaande / Alleenstaande Ouder, Klopt Dit? (3 Vraag

1 reactie op dit onderwerp

#1 Gast_E_*

Gast_E_*
  • Gasten

Geplaatst 23 maart 2010 - 06:06

Beste mensen,

Ik heb 3 vragen:

1.
Deze vraag gaat over het maandelijkse bedrag WWB wat ik op dit moment uitgekeerd krijg.
Ik heb al een tijd het idee dat er bij het DWI iets niet goed gegaan is met het berekenen van mijn (WWB) bijstandsuitkering.
Misschien dat u hier even naar wilt kijken?

Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen en heb co-ouderschap met mijn ex, waarbij we een 50/50 verdeling hebben voor w.b. de zorg voor de kinderen.
Ik woon zelfstandig (sociale huurwoning) in Amsterdam. Geen partner. De kinderen wonen dus de helft van de tijd bij mij (is inmiddels veranderd, maar daar gaat vraag 2 over).

Vanwege co-ouderschap ontvang ik vanaf juli 2009 (maand van aanvraag) een basisuitkering voor een alleenstaande. En dus niet voor een alleenstaande ouder.
Het basisbedrag op mijn specificatie bedraagt € 647,54 (< over dit bedrag gaat mijn vraag).
Daarbij ontvang ik 50% van de co-ouderschapstoeslag. 50% = € 129,51 (de andere 50% ontvangt mijn ex).
Ook ontvang ik een toeslag woonsituatie van € 259,01.
Na aftrek van vakantietoeslag, basisverzekering en permie AV plus ontvang ik per maand € 862,31.

Ik heb echter op de site van het DWI Amsterdam gelezen dat mijn basisbedrag hoger zou moeten liggen, namelijk: € 863,86.
Het volgende staat er op hun site:

Basisuitkeringen Wet werk en bijstand (WWB) (inclusief gemeentelijke toeslagen) per 1 januari 2010:

U woont zelfstandig en u maakt daar kosten voor.
Dan krijgt u per maand:

Alleenstaande 27 t/m 64 jaar € 863,68
Alleenstaande ouder 21 t/m 64 jaar € 1.110,68
Gezin (beiden 21 t/m 64 jaar) € 1.234,09

Toeslag
Bent u alleenstaand of een alleenstaande ouder en kunt u uw bestaanskosten, bijvoorbeeld woonlasten, niet met een ander delen, dan kunt u een toeslag krijgen van maximaal € 246,82 per maand.

Link DWI

---------------einde quote

Volgens mijn eigen rekensom zou ik samen met de 'toeslag woonsituatie' op een bedrag van € 1.122,87 moeten uitkomen.
Althans, zoals ik bovenstaande DWI informatie lees en begrijp.

Mijn eerste vraag is dan ook of ik het goed begrijp en of de berekening van het DWI voor mijn huidige WWB uitkering wel klopt (basisbedrag alleenstaande € 647,54 + toeslag woonsituatie € 259.01).

Nu mijn 2e vraag.
Veranderde gezinssituatie:
Mijn jongste zoontje is sinds een paar maanden permanent bij mij komen wonen (voor de andere 2 geldt nog de 50/50 regeling). Ik kom, door deze veranderde situatie, nu in aanmerking voor een uitkering voor een alleenstaande ouder en heb mijn gewijzigde gezinssituatie, op advies van het DWI vorige week schriftelijk bevestigd in een brief aan hen.

Nu is mijn vraag: voor welk bedrag kom ik nu, als alleenstaande ouder, in aanmerking?
Is dat € 1.110,68, zoals op de DWI site vermeld in bovenstaande quote?
En komt de 'toeslag woonsituatie' (ongeveer € 250,-) hier nog bij?

Vraagje 3:

Bovenaan de quote staat: "Basisuitkeringen Wet werk en bijstand (WWB) (inclusief gemeentelijke toeslagen) per 1 januari 2010"

Wat zijn 'gemeentelijke toeslagen'?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

E.

#2 Janz

Janz

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2355 berichten

Geplaatst 24 maart 2010 - 09:27

Beste mensen,

Ik heb 3 vragen:

1.

Vanwege co-ouderschap ontvang ik vanaf juli 2009 (maand van aanvraag) een basisuitkering voor een alleenstaande. En dus niet voor een alleenstaande ouder.
Het basisbedrag op mijn specificatie bedraagt € 647,54 (< over dit bedrag gaat mijn vraag).
Daarbij ontvang ik 50% van de co-ouderschapstoeslag. 50% = € 129,51 (de andere 50% ontvangt mijn ex).
Ook ontvang ik een toeslag woonsituatie van € 259,01.
Na aftrek van vakantietoeslag, basisverzekering en permie AV plus ontvang ik per maand € 862,31.

Ik heb echter op de site van het DWI Amsterdam gelezen dat mijn basisbedrag hoger zou moeten liggen, namelijk: € 863,86.
Het volgende staat er op hun site:

Mijn eerste vraag is dan ook of ik het goed begrijp en of de berekening van het DWI voor mijn huidige WWB uitkering wel klopt (basisbedrag alleenstaande € 647,54 + toeslag woonsituatie € 259.01).

Nu mijn 2e vraag.
Veranderde gezinssituatie:
Mijn jongste zoontje is sinds een paar maanden permanent bij mij komen wonen (voor de andere 2 geldt nog de 50/50 regeling). Ik kom, door deze veranderde situatie, nu in aanmerking voor een uitkering voor een alleenstaande ouder en heb mijn gewijzigde gezinssituatie, op advies van het DWI vorige week schriftelijk bevestigd in een brief aan hen.

Nu is mijn vraag: voor welk bedrag kom ik nu, als alleenstaande ouder, in aanmerking?
Is dat € 1.110,68, zoals op de DWI site vermeld in bovenstaande quote?
En komt de 'toeslag woonsituatie' (ongeveer € 250,-) hier nog bij?

Vraagje 3:

Bovenaan de quote staat: "Basisuitkeringen Wet werk en bijstand (WWB) (inclusief gemeentelijke toeslagen) per 1 januari 2010"

Wat zijn 'gemeentelijke toeslagen'?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

E.

Beste E,

De gemeente heeft het maandelijkse uitkering wel goed uitgerekend. Om tot het bedrag te komen van je uitkering is de berekening als volgt:
€ 647,54 basisbedrag voor een alleenstaande
€ 259,01 maximale gemeentelijke toeslag
€ 129,51 50% van het verschil tussen de norm voor een alleenstaande en de norm voor een alleenstaande ouder
€ 1038,84.

Dit bedrag is inclusief 5% vakantiegeld. Wanneer dit eraf gehaald wordt blijft er € 986,90 per maand over. De basisverzekering en premie AV plus mag je hiervan niet aftrekken. Dit betaal je van je uitkering.
Overiegsn zijn dit bedragen van 1 juli 2009.

De hoogte van je uitkering bedraagt per datum dat je jongste zoon bij je is komen wonen en ook ingeschreven staat op je adres, en je kinderbijslag voor hem ontvangt, maandelijks € 909,33 + € 259,81 = € 1169,14 Inclusief 5% vakantietoeslag.

De toeslag kan een gemeente op de basisuitkeringsnorm verstrekken. De gemeente is mag zelf echter bepalen hoe hoog deze toeslag is. Dat is afhankelijk van iemand zijn individuele situatie. In de toeslagenverordening van de gemeente kan worden gelezen welke toeslag bij welke situatie wordt toegepast.

mvrg,
Janz

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers