Pagina 1 van 1
Wwb + Stufi & Opleiding WWB + Studiefinanciering om MBO 4 opleiding te doen
Gepost 31 maart 2010 - 09:08
Hallo,
Ik ben nu 23 jaar en zit een anderhalf jaar in de WWB (zonder sollicitatieplicht)
Ik wil een opleiding gaan doen in het MBO, en mijn vraag is voor hoeveel wordt dit vergoed naast mijn studiefinanciering.
Ik krijg dan wel studiefinanciering maar dit is te weinig om rond te kunnen komen. (heb wat schulden (bij IB), moet kosten voor inwonen betalen, etc)
Kan dit wel? (studiefinanciering en WWB) en krijg je dan alleen voor de opleiding of ook geld om in leven te kunnen blijven?
Ik kan nu net rond komen met de WWB, dus moet dit eerst weten voordat ik me aanmeld voor die opleiding.
Extra info:
Gemeente heeft al gezegd dat een opleiding mogelijk is, omdat ik nu geen diploma heb en direct kan instromen op mbo niveau 4 en daarmee een betere kans heb op werk.
Opleiding duurt 3-4 jaar.
Met Vriendelijke Groeten,
Dennis
Ik ben nu 23 jaar en zit een anderhalf jaar in de WWB (zonder sollicitatieplicht)
Ik wil een opleiding gaan doen in het MBO, en mijn vraag is voor hoeveel wordt dit vergoed naast mijn studiefinanciering.
Ik krijg dan wel studiefinanciering maar dit is te weinig om rond te kunnen komen. (heb wat schulden (bij IB), moet kosten voor inwonen betalen, etc)
Kan dit wel? (studiefinanciering en WWB) en krijg je dan alleen voor de opleiding of ook geld om in leven te kunnen blijven?
Ik kan nu net rond komen met de WWB, dus moet dit eerst weten voordat ik me aanmeld voor die opleiding.
Extra info:
Gemeente heeft al gezegd dat een opleiding mogelijk is, omdat ik nu geen diploma heb en direct kan instromen op mbo niveau 4 en daarmee een betere kans heb op werk.
Dennis
Gepost 31 maart 2010 - 10:15
MrKramer, op Mar 31 2010, 09:08 AM, zei:
Hallo,
Extra info:
Dennis
Extra info:
Dennis
Beste Dennis,
De bijstandswet is niet bedoeld ter aanvulling van de studiefinanciering. Dit is ook vastgelegd in de wet. De studiefinanciering is namelijk een voorliggende voorziening die passend en toereikend is. Dus ga je een MBO opleiding volgen waarvoor studiefinanciering mogelijk is dan stopt je bijstandsuitkering.
Dat de studiefinanciering niet voldoende is om rond te kunnen komen heeft te maken met dat jij de aanvullende lening niet meetelt. Deze maakt onderdeel uit van de studiefinanciering en er wordt vanuit gegaan dat je die ook aanvraagt. Dit lijkt nu niet aantrekkelijk, omdat je die moet terugbetalen, maar zie het als een investering in de toekomst. Als je nu niets doet, dan blijf je je hele leven afhankelijk van ongeschoold en laag betaalde baantjes.
veel succes!
mvrg,
Janz
Gepost 31 maart 2010 - 10:46
Bedankt voor je snelle antwoord.
Is dit altijd zo of zijn er ook uitzonderingen mogelijk?
En als ik geen studiefinanciering aanvraag zou ik dan de WWB wel kunnen aanhouden?
Want deze ligt aanzienlijk hoger dan de StuFi (met lening)
Ik krijg nu (ongv.) 700 van de WWB - daar kom ik net mee rond
Met de StuFi krijg ik max 640 (met lening)- en daar komt dan boven op de kosten die ik al heb, mijn boekengeld en studie kosten.
Dus kan ik nooit rondkomen.
Dennis
Is dit altijd zo of zijn er ook uitzonderingen mogelijk?
En als ik geen studiefinanciering aanvraag zou ik dan de WWB wel kunnen aanhouden?
Want deze ligt aanzienlijk hoger dan de StuFi (met lening)
Ik krijg nu (ongv.) 700 van de WWB - daar kom ik net mee rond
Met de StuFi krijg ik max 640 (met lening)- en daar komt dan boven op de kosten die ik al heb, mijn boekengeld en studie kosten.
Dus kan ik nooit rondkomen.
Dennis
Gepost 31 maart 2010 - 08:12
Janz, op Mar 31 2010, 01:51 PM, zei:
Beste Dennis,
Naar mijn mening is hier geen uitzondering op mogelijk. Maar misschien zijn er anderen die er hier anders over denken. Wat zegt je contactpersoon hierover dan?
mvrg
Janz
Naar mijn mening is hier geen uitzondering op mogelijk. Maar misschien zijn er anderen die er hier anders over denken. Wat zegt je contactpersoon hierover dan?
mvrg
Janz
Mijn contactpersoon bij de gemeente heeft aangedrongen op een opleiding.
Dus dan zou ik het raar vinden als de WWB volledig zou stoppen, dan zou ik dus geen opleiding kunnen doen.
Ik heb ook met school overlegd en die zegt dat de gemeente waarschijnlijk doelt op een BOL opleiding.
Alleen is het probleem dat ik nooit een werkbedrijf zou kunnen vinden omdat ik helemaal niks nog heb in die sector, dus is BBL alleen mogelijk voor mij.
Als ik een BOL opleiding zou gaan doen zou het wel kunnen want dan verdien ik gewoon, maar bij een BBL opleiding ben ik dus wel afhankelijk van mijn WWB.
#6 Gast_Alieda Rook_*
Gepost 21 augustus 2010 - 08:14
MrKramer, op Mar 31 2010, 09:12 PM, zei:
Mijn contactpersoon bij de gemeente heeft aangedrongen op een opleiding.
Dus dan zou ik het raar vinden als de WWB volledig zou stoppen, dan zou ik dus geen opleiding kunnen doen.
Ik heb ook met school overlegd en die zegt dat de gemeente waarschijnlijk doelt op een BOL opleiding.
Alleen is het probleem dat ik nooit een werkbedrijf zou kunnen vinden omdat ik helemaal niks nog heb in die sector, dus is BBL alleen mogelijk voor mij.
Als ik een BOL opleiding zou gaan doen zou het wel kunnen want dan verdien ik gewoon, maar bij een BBL opleiding ben ik dus wel afhankelijk van mijn WWB.
je vergist je, met BOL hoef je geen werkbedrijf te hebben want BOL is de Beroeps Opleidinde Leerweg, betekend dus dat je fulltime naar school gaat en onbetaalde stages doet.
BBL betekend beroeps begeleidende leerweg, en dan ben je verplicht een betaalde baan te hebben voor minimaal 20 uur in de week.
Gepost 21 augustus 2010 - 11:58
Alieda Rook, op Aug 21 2010, 09:14 AM, zei:
je vergist je, met BOL hoef je geen werkbedrijf te hebben want BOL is de Beroeps Opleidinde Leerweg, betekend dus dat je fulltime naar school gaat en onbetaalde stages doet.
BBL betekend beroeps begeleidende leerweg, en dan ben je verplicht een betaalde baan te hebben voor minimaal 20 uur in de week.
Ik haal die 2 wel vaker door elkaar
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote