Aanvragen Van Wij Uitkering Poolse Mensen wij uitkering aanvragen voor poolse mensen
Gepost 07 mei 2010 - 02:25
Ik heb een vraag. Ik ben zojuist bij het CWI geweest met mijn stiefdochter om een wij uitkering aan te vragen. Ik zal in het kort over haar situatie vertellen.
Mijn stiefdochter is van poolse afkomst is 25 jaar en heeft 2 zoontjes van 7 en 2 jaar. Ze werkt via een uitzendbureau en verdiend gemiddeld 150 euro per week, ze woont zelfstandig.
De medewerkster van het uwv zag haar paspoort en zei direct tegen ons, dat het aanvragen voor een wij uitkering niet mogelijk is voor poolse mensen. Ik vindt dit zelf discriminatie aangezien polen gewoon tot de eu behoort.
Ik kan ook nergens iets lezen waarin staat dat mensen uit het buitenland niet in aanmerking kunnen komen voor een Wij uitkering. Kan iemand mij vertellen of verder helpen hoe ik mijn stiefdochter een beetje kan verder helpen en bij welke instantie ik kan aankloppen hier in nederland.
Ik lees graag een reactie
met vriendelijke groet,
Roy
Gepost 07 mei 2010 - 05:58
Wanneer Europeanen in ons land wonen en werken kunnen ze voor de wet (WIJ) gelijkgesteld worden met Nederlanders. Voorwaarde is dat die persoon rechtmatig in Nederland verblijf houdt in de zin van artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, met uitzondering van de gevallen, bedoeld in artikel 24, tweede lid, van Richtlijn 2004/38/EG.
Uw stiefdochter valt onder deze laatste categorie. In artikel 24, tweede lid van Richtlijn 2004/38/EG staat dat een Europees land niet verplicht is om een burger uit een ander Europees land bijstand toe te kennen gedurende de eerste 3 maanden van het verblijf, of gedurende een langere periode dat zij nog werkzoekende is.
Wanneer uw stiefdochter langer dan 3 maanden (rechtmatig) in Nederland verblijft en werkt, kan zij in aanmerking komen voor aanvullende bijstand. Zij zal wel moeten aantonen dat zij hier al 3 maanden woont. Dat kan door haar inschrijving in het GBA (gemeentelijke basisadministratie, of in de volksmond bevolkingsregister genoemd)te checken. Staat ze niet ingeschreven dan verblijft ze hier niet en heeft ze ook geen recht. Staat ze wel ingeschreven, maar nog geen 3 maanden dan heeft ze ook geen recht. Staat ze wel ingeschreven en langer dan 3 maanden dan zou ze recht kunnen hebben als ze inkomsten heeft en rechtmatig hier verblijft. Dit wordt aangenomen wanneer er een verblijfsdocument van de IND kan worden getoond. Meestal staat dan op de achterkant dat rechtmatg verblijf wordt gehouden, maar dat beroep op overheid gevolgen kan hebben voor het verblijfsrecht.
De IND geeft de verblijfstatus door aan de gemeente via het GBA systeem. Wanneer het verblijfstatus van iemand wijzigt wordt dit ook zichtbaar in het GBA. De uitkeringsystemen zijn allemaal gekoppeld aan het GBA en krijgen op die manier automatisch door wanneer iemand zijn verblijfstatus is ingetrokken of gewijzigd. Hierdoor wordt voorkomen dat er teveel bijstand wordt verstrekt.
Als zij 150 euro per week verdient, dan is dat meer dan de halve inkomensvoorziening van de wet WIJ, zodat haar verblijfstatus ook niet in gevaar zal komen. Gaat zij minder dan 50% van de (bijstandsnorm of inkomensvoorziening) verdienen dan loopt ze wel kans dat dit gevolgen zal hebben voor haar verblijfstatus. Dit is ter beoordeling van het IND. Meestal loopt dit niet zo’n vaart. Want Europeanen mogen vrij in Nederland wonen en werken. Pas als ze beroep doen op geld van de overheid zijn er aanvullende regels.
Dit is het algemene verhaal en lang niet bij iedere UWV mederwerker bekend. Ik adviseer in ieder geval een aanvraag in te dienen en de beoordeling van de verblijfstatus aan de gemeente over te laten. Ze zijn verplicht die aanvraag in te nemen!
mvrg,
Janz
Gepost 08 mei 2010 - 11:31
Bedankt voor je snelle reactie, mijn dochter woont inderdaad al langer dan 3 maanden in nederland en heeft zich in het GBA laten registreren in 2008, vorig jaar werd ik ook doorverwezen naar de IND maar toen ik daar aankwam in zwolle werd mij door de ind medewerkster medegedeeld dat er voor mijn poolse dochter helemaal geen verblijfstatus verplicht is en ik werd dan ook weer vriendelijk verzocht te vertrekken bij de Ind. In jou advies lees ik dat ik toch een aanvraag moet indienen, is dit dan de aanvraag voor bijzondere bijstand of voor de wij. En dien ik de aanvraag voor bijzondere bijstand ook bij het uwv aan te vragen? En wil ik je vragen of het toch zinvol is om weer naar Zwolle te gaan naar de IND.
Ik zie je reactie graag tegemoet.
MVG Roy
Gepost 08 mei 2010 - 10:20
Het klopt dat je stiefdochter niet verplicht is een verblijfstatus aan te vragen want als Poolse heeft ze recht om in Nederland te verblijven. Echter zij doet nu beroep op de overheid en dan heeft de gemeente de plicht om te onderzoeken of zij rechtmatig een uitkering toegekend kan krijgen. Een verblijfsvergunning maakt dit de gemeente gemakkelijker maar is niet persé noodzakelijk. Ik heb overigens diverse Poolse mensen gesproken en die hadden wel allemaal een verblijfsvergunning dus wat dat betreft vindt ik het vreemd dat je stiefdochter door de IND is weggestuurd. Ik adviseer je contact op te nemen met de gemeente om te vragen of ze weer naar de IND moet gaan. Zoals ik haar situatie beoordeel hoeft dit niet en heeft je stiefdochter gewoon recht op de inkomensvoorziening van de WIJ.
De gemeente zal overigens altijd bericht uit doen gaan naar het IND dat ze bijstand (lees WIJ) heeft aangevraagd.
Bijzondere bijstand is bedoeld voor bijzondere kosten en niet voor levensonderhoud.
Vraag gewoon de WIJ aan bij het UWV en laat de beoordeling aan de gemeente over. Mocht deze afgewezen worden dan kun je altijd nog in bezwaar gaan. Maar hopelijk is dat niet nodig.
Veel succes!
mvrg,
Janz
Gepost 11 mei 2010 - 02:21
Vanmiddag ben ik vol goede moed en inclusief jou informatie naar het uwv geweest, ze willen mij geen aanvraag laten indienen, ik dien eerst
zelf naar de IND te gaan voor een verblijfsvergunning, men zegt dat zodra ik dat pasje heb de aanvraag wellicht wel ingediend kan worden.
Zelfs met de informatie van jou wilden ze niets doen, eerst een ind pas.
Heb je wellicht nog tips voor het aanvragen van een verblijfsvergunning, de aanvraag en de werkgeversverklaring heb ik inmiddels al.
mvg Roy
Gepost 11 mei 2010 - 03:02
Roy, op May 11 2010, 03:21 PM, zei:
Vanmiddag ben ik vol goede moed en inclusief jou informatie naar het uwv geweest, ze willen mij geen aanvraag laten indienen, ik dien eerst
zelf naar de IND te gaan voor een verblijfsvergunning, men zegt dat zodra ik dat pasje heb de aanvraag wellicht wel ingediend kan worden.
Zelfs met de informatie van jou wilden ze niets doen, eerst een ind pas.
Heb je wellicht nog tips voor het aanvragen van een verblijfsvergunning, de aanvraag en de werkgeversverklaring heb ik inmiddels al.
mvg Roy
Beste Roy,
Je kunt inderdaad eerst een verblijfsvergunning aanvragen. Tips hiervoor heb ik niet omdat ik niet weet hoe dat in zijn werk gaat.
Maar je kunt ook beide doen.
Je zou een afspraak kunnen maken met de hoofd of directeur van de sociale dienst van jullie gemeente en de zaak uitleggen en hem verzoeken een aanvraag in te mogen dienen rechtstreeks bij de gemeente, nu het UWV weigert een aanvraag in te nemen.
Duurt het lang voordat de gemeente de afspraak wil maken of kan maken, dien dan een aangetekende brief in waarin je verzoekt deze als aanvraag te beschouwen. Vervolgens verzoek je de gemeente om binnen 8 weken een besluit te nemen op de aanvraag, omdat je anders beroep gaat doen op de wet dwangsom en beroep.
Tevens kun je een klacht indienen tegen het UWV, omdat ze weigeren een aanvraag in te nemen. Iedereen heeft namelijk het recht om een aanvraag in te dienen. Het is aan de gemeente om vast te stellen of er recht bestaat.
veel succes!
mvrg
Janz
Gepost 20 juli 2010 - 09:25
Hier ben ik weer, met de naam van mijn stiefdochter omdat ik mij opnieuw moest registreren. Maar goed wij hebben een verblijfsvergunning gekregen van de IND en hebben ons vorige week direct met deze verblijfsvergunning gemeld bij het uwv in Deventer. Deze gaven ons nu wel het aanvraagformulier mee en een uitnodiging om vandaag aanwezig te zijn bij een voorlichtingsbijeenkomst over de Wij. Nadat alles was uitgelegd aan ons en de anderen werden mijn stiefdochter en ik apart genomen. De anderen moesten formulieren in gaan vullen maar wij werden apart genomen door een medewerkster van de gemeente.
Zij vertelde ons dat zij had gezien dat mijn stiefdochter een verblijfsvergunning heeft met nummer 28, wat dan weer inhoud dat zij maar maximaal 3 maanden recht heeft op de wij uitkering maar omdat zij gemiddeld 800 euro verdient per maand zou zij geen enkel recht hebben op een uitkering. Ons werd geadviseerd om met de Ind contact op te nemen en te vragen of mijn stiefdochter de verblijfsvergunning kan houden als zij een beroep doet op de staatskas, als dit niet het geval zou zijn dan kunnen wij ons weer melden bij de gemeente om alsnog een aanvraag in te dienen voor een leertraject van 3 maanden aangezien zij zowieso geen uitkering krijgt.
Mijn stiefdochter en ik worden hier zoals je wellicht kan snappen helemaal gek van en wij weten het gewoon simpelweg niet meer. Zou jij ons nog kunnen helpen met advies want ik weet niet meer wat ik nog kan doen.
Met vriendelijke groet,
Roy
Gepost 20 juli 2010 - 09:49
Ik ben direct even gaan kijken wat een verblijfstatus 28 nou precies is en kwam op het volgende uit,
en volgens mij mag mijn stiefdochter met deze status een beroep doen op publieke middelen zie hieronder.
Code 28
Omschrijving GBA-code:
Vergunning op basis van artikel 8, onderdeel e, Vw 2000, gemeenschapsonderdaan economisch actief, arbeid vrij. Mogen aanvullend een beroep doen op de publieke middelen.
Premieplichtige arbeid mogelijk?
Ja.
Tewerkstellingsvergunning nodig?
Nee.
met vriendelijke groet,
Roy
Gepost 20 juli 2010 - 10:15
roksana, op Jul 20 2010, 10:49 AM, zei:
Ik ben direct even gaan kijken wat een verblijfstatus 28 nou precies is en kwam op het volgende uit,
en volgens mij mag mijn stiefdochter met deze status een beroep doen op publieke middelen zie hieronder.
Code 28
Omschrijving GBA-code:
Vergunning op basis van artikel 8, onderdeel e, Vw 2000, gemeenschapsonderdaan economisch actief, arbeid vrij. Mogen aanvullend een beroep doen op de publieke middelen.
Premieplichtige arbeid mogelijk?
Ja.
Tewerkstellingsvergunning nodig?
Nee.
met vriendelijke groet,
Roy
Beste Roy,
Volgens mij kent de UWV medewerker de regels niet zo goed. Mensen van Poolse komaf kunnen wel een uitkering aanvragen, maar zij hebben er de eerste 3 maanden geen recht op. Daarna wel. Maar de gemeente is dan verplicht om melding te doen aan het IND. De IND beslist uiteindelijk of het beroep op bijstand gevolgen heeft op haar verblijfsvergunning. Dat is meestal niet het geval als men tenminste de helft van de uitkering zelf verdiend. En dat doet zij dus.
Als zij 800 euro in de maand verdiend dan heeft ze inderdaad geen recht op aanvulling vanuit de WIJ, als ze alleenstaande is. Wanneer ze echter alleenstaande ouder is wel.
mvrg
Janz
Gepost 21 juli 2010 - 02:09
Mijn stiefdochter verdient tussen de 700 en 800 euro per maand, maar eerder 700. Ze is alleenstaande moeder van 2 kinderen. Wat kan ik nu doen gewoon weer naar de gemeente gaan en de aanvraag doorzetten? Als de Ind zou bepalen dat het gevolgen zou hebben voor haar verblijfsvergunning is dat toch geen probleem ze had er overigens toch geen, alleen voor het aanvragen van deze uitkering hebben we er een geregeld.
Graag zie ik je antwoord tegemoet want ik word er echt moedeloos van.
mvg roy
Gepost 21 juli 2010 - 09:39
roksana, op Jul 21 2010, 03:09 PM, zei:
Mijn stiefdochter verdient tussen de 700 en 800 euro per maand, maar eerder 700. Ze is alleenstaande moeder van 2 kinderen. Wat kan ik nu doen gewoon weer naar de gemeente gaan en de aanvraag doorzetten? Als de Ind zou bepalen dat het gevolgen zou hebben voor haar verblijfsvergunning is dat toch geen probleem ze had er overigens toch geen, alleen voor het aanvragen van deze uitkering hebben we er een geregeld.
Graag zie ik je antwoord tegemoet want ik word er echt moedeloos van.
mvg roy
Beste Roy,
In dat geval kan ze gewoon weer naar het UWV werkbedrijf gaan om een bijstandsaanvraag in te dienen. De bijstandsnorm voor een alleenstaande ouder inclusief toeslag is € 913,06 per maand en de maximale toeslag bedraagt € 260,87 per maand.
Naar mijn idee loopt haar verblijfsvergunning geen gevaar. Als dat wel het geval zou zijn, dan heeft ze geen recht meer op een inkomensvoorziening van de WIJ
mvrg
Janz
Gepost 31 augustus 2010 - 01:15
Heb je in het voorbeeld van die zoektijd aangetoond dat je voldoende hebt gezocht ( ook naar oordeel van werkcoach/casemanager ) dan is inkomensvoorziening op grond van de wet Wij mogelijk.
Pas dan komt de verblijfstitel om de hoek kijken.
Gepost 01 september 2010 - 07:31
Cassius, op Aug 31 2010, 02:15 PM, zei:
Heb je in het voorbeeld van die zoektijd aangetoond dat je voldoende hebt gezocht ( ook naar oordeel van werkcoach/casemanager ) dan is inkomensvoorziening op grond van de wet Wij mogelijk.
Pas dan komt de verblijfstitel om de hoek kijken.
Beste Cassius,
Je hebt gedeeltelijk wel gelijk, dat je langs de werkleeraanbod moet. Voordat je het werkleeraanbod kunt aanvragen moet je wel Nederlander zijn of daarmee bij wet gelijkgesteld zijn.
Een belangrijk artikel in de WIJ is dat bij het vaststellen van het werkleeraanbod rekening dient te worden gehouden met de wensen van de jongere. Kijk maar eens in artikel 14, lid 2 van de wet. De gemeente kan wel van alles eisen willen, maar hierbij geldt dat het ook noodzakelijk is om rekening te houden met wat de jongere wil. De gedachte hierachter is dat de overheid het erg belangrijk vindt dat een jongeren een startkwalificatie krijgt. Zonder startkwalificatie wordt het immers moeilijk om later een goede plek op de arbeidsmarkt te krijgen. Hierbij is het nodig dat jongere gemotiveerd is om het werkleeraanbod te aanvaarden, dus daarom worden gemeenten bij wet opgedragen rekening te houden met de wensen van de jongeren.
Verder zijn de verplichtingen van de jongeren anders dan in de bijstandswet. Minder strigent. De wet heeft meer in zich om het werkleeraanbod te laten slagen, dan het het handhaven van de verplichtingen. De mogelijkheid om een maatregel opleggen is ook beperkter. Een zoektijd van 4 weken past niet in de WIJ. Dit staat ook nergens in de wet. Het is juist van belang dat het werkleeraanbod zo spoedig mogelijk ingaat.
mvrg
Janz
Gepost 01 september 2010 - 11:07
Je hebt natuurlijk gelijk, maar helaas is de praktijk anders. Gemeenten zijn autonoom in het uitvoeren van regelgeving en interpretatie daarvan. De ene gemeente vind dat het zo moet, de ander weer zo. Op internet barst het van berichten over hoe gemeente X de uitvoering van de wet doet. Heeft te maken met de tools die voor handen zijn ( of niet ).
In het praktijkvoorbeeld welke ik gaf is de gemeente van mening dat een intensieve zoektijd van 4 weken op zich al een werkleeraanbod is in het kader van de wet WIJ.
Gepost 01 september 2010 - 12:00
Cassius, op Sep 1 2010, 12:07 PM, zei:
Je hebt natuurlijk gelijk, maar helaas is de praktijk anders. Gemeenten zijn autonoom in het uitvoeren van regelgeving en interpretatie daarvan. De ene gemeente vind dat het zo moet, de ander weer zo. Op internet barst het van berichten over hoe gemeente X de uitvoering van de wet doet. Heeft te maken met de tools die voor handen zijn ( of niet ).
In het praktijkvoorbeeld welke ik gaf is de gemeente van mening dat een intensieve zoektijd van 4 weken op zich al een werkleeraanbod is in het kader van de wet WIJ.
Het klopt dat gemeenten hun eigen reďntegratiebeleid mogen vaststellen en uitvoeren. Wel dient dit binnen de regels van de wet te gebeuren. Als dat niet zo is en iemand is het niet eens dan bestaat de mogelijkheid van bezwaar. In dat geval dient de gemeente aan te tonen dat er volgens de wet is gehandeld. Is dat niet het geval dan hebben ze een probleem.
Een intensieve zoektijd kan nooit een werkleeraanbod zijn. Er zijn enkele uitspraken, waarbij geen er geen sprake is van een concrete voorziening en dus ook geen sprake van een besluit. Dit kan doorgetrokken worden naar het opstellen van een werkleeraanbod. Dat een gemeente niet begrijpt dat iemand wegsturen met de mededeling om de eerste 4 weken te gaan zoeken naar werk geen werkleeraanbod is kan ik dan ook niet begrijpen.
mvrg
Janz
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe
Multi quote