Ik zit in de bijstand, mijn partner voor meer dan 50% afgekeurd werkt wel part-time. Elk woont nu in een kleine 2 kamer woning, dus samenwonen zat er zo niet in. Nu hebben we kans gezien een 4 kamer woning voor ons samen te vinden, hebben nu ook trouwplannen, maar de nieuwe woning is nog casco, geen behang, keuken, badkamer of stoffering. Mijn partner wil er al na een paar hoogst noodzakelijke ingrepen in de aankleding van het huis gaan wonen, vervolgens kunnen we geleidelijk het huis verder aankleden en rustig haar en mijn spullen beetje bij beetje verhuizen. We verwachten eind juni getrouwd te kunnen zijn en eind juli dan echt samen te kunnen wonen. Maar als mijn uitkering stopt op het moment van ons huwelijk, wordt het budget voor verhuizing en herinrichting wel erg krap.
Zal de sociale dienst (amsterdam) blij zijn dat ze van me af komen en dus bereid zijn die laatste maand coulant te zijn? Krijg ik gedonder als ik het huwelijk pas achteraf aan ze doorgeef?
Pagina 1 van 1
Trouwen, Huis, Bijstand, Nog Niet Samenwonen
Gepost 16 mei 2010 - 06:36
sarcan, op May 16 2010, 04:46 PM, zei:
Ik zit in de bijstand, mijn partner voor meer dan 50% afgekeurd werkt wel part-time. Elk woont nu in een kleine 2 kamer woning, dus samenwonen zat er zo niet in. Nu hebben we kans gezien een 4 kamer woning voor ons samen te vinden, hebben nu ook trouwplannen, maar de nieuwe woning is nog casco, geen behang, keuken, badkamer of stoffering. Mijn partner wil er al na een paar hoogst noodzakelijke ingrepen in de aankleding van het huis gaan wonen, vervolgens kunnen we geleidelijk het huis verder aankleden en rustig haar en mijn spullen beetje bij beetje verhuizen. We verwachten eind juni getrouwd te kunnen zijn en eind juli dan echt samen te kunnen wonen. Maar als mijn uitkering stopt op het moment van ons huwelijk, wordt het budget voor verhuizing en herinrichting wel erg krap.
Zal de sociale dienst (amsterdam) blij zijn dat ze van me af komen en dus bereid zijn die laatste maand coulant te zijn? Krijg ik gedonder als ik het huwelijk pas achteraf aan ze doorgeef?
Kijk eens op je uitkeringsstrook over welke maand je de uitkering krijgt. In mijn gemeente kreeg ik in juli over de maand juni. Dus dan heb je al 1 maand speling. Het lijkt me niet verstandig om het achteraf te melden. Je kan wel een aanvraag voor verhuizing/inrichtingskosten indienen maar dat is in mijn gemeente een leenbijstand die je terug moet betalen. Ik weet echt niet of dit in A'dam ook mogelijk is maar nee heb je ja kan je krijgen.
Succes met de nieuwe start.
Groetjes Shandi
Gepost 16 mei 2010 - 09:58
sarcan, op May 16 2010, 04:46 PM, zei:
Beste Sarcan,
Shandi heeft inderdaad een goed punt. De bijstand wordt in de meeste gemeenten achteraf betaald. Dus de bijstand van de maand juni wordt dan in de maand julie betaald.
Je krijgt inderdaad gedonder als je je huwelijk pas achteraf aan ze doorgeeft. Het heeft ook niet zoveel zin, want elke wijziging in het gemeentelijke bevolkingsregister (dus ook julie huwelijk) wordt automatisch doorgegeven aan het uitkeringssysteem van julli gemeente. Dus als zij dit eerder weten dan jullie hebben doorgegeven dan heb je een probleem.
Beter kun je dit voorleggen aan je contactpersoon. In pribcipe wordt er vanuit gegaan dat wanneer mensen gaan trouwen, ze ook gaan samenwonen. Als dat nog niet lukt dan bestaat er in ieder geval een onderhoudsplicht naar elkaar toe. Want jullie gaan trouwen en dan beloof je elkaar ondermeer elkaar te onderhouden. Zowel tijdens het huwelijk als erna. Dat is nu eenmaal het gevolg als mensen willen gaan trouwen. Dus als de gemeente tot de conclusie komt dat jullie nog niet samenwonen op de dag van jullie trouwen, dan kan zij wel een verhaalsonderzoek gaan instellen. De vraag is of ze dat willen doen omdat het slechts voor 1 maand is, maar je kunt het ook niet uitsluiten.
Overigens wonen jullie ook samen als jullie wel dagelijks bij elkaar zijn om de woning in te richten. Als jullie aan het einde van de dag elk naar je eigen woning gaat om te slapen heeft dan geen nut. Want ga maar na, een dag heeft 24 uur en als je 8 uur slaapt, en de rest bijelkaar bent dan ben je het merendeel van de dag bij elkaar (in de zelfde woning). Dus mochten ze onderzoek doen (en dit concluderen) dan kun je de klos zijn. Ik zeg dit niet om jullie te ontmoedigen, maar wel om informatie te geven hoe de gemeente hier naar zou kunnen gaan kijken. Het zou gewoon jammer zijn als jullie aan het begin van jullie samenwonen al direct met een schuld aan de gemeente beginnen. Zo te lezen kunnen jullie het geld wel beter gebruiken.
Veel succes!
mvrg
Janz
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Wwb/ Vrijstelling Sollicitatieplicht/ Smartengeld
- Vragenforum WWB Bijstand
- Verzekering Ziektekosten Als Je Geen Recht Op Uitkering Hebt ←
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help