Een aantal maanden terug ben ik hier heel goed geholpen met mijn vragen betreffende de Wet dwangsom.
Ik heb daarna trouwens de cursus leider van de cursus ´omgaan met geld´gewezen op deze Wet. Hij kende ´m nog niet (hij is werkzaam als schuldhulpverlener bij Maatschappelijk Werk)
Vandaag was ik stukken aan het doornemen van de gemeente, die mijn advocaat had aangevraagd voor een bezwaar.
Wat las ik daar in een mail binnen de gemeente:
Het bedrag dat mevrouw gaat ontvangen i.h.k.v. de Wet Dwangsom, niet korten op de uitkering, ondanks dat dit een middel is voor de WWB.
Zie ik het nu verkeerd, of was het eigenlijk de bedoeling dat de ´beloning´ (wet dwangsom) die er tegen over staat als de overheid in gebreke is, direct moet worden gekort wordt op de uitkering?
Ik had dan het ´geluk´ dat het niet werd gekort, maar ik vind het een erg vreemde zaak.
Groetjes.
Pagina 1 van 1
Dwangsom aanvulling
Gepost 25 juni 2010 - 09:27
Beste Monica,
De dwangsom is natuurlijk bedoeld als een financiële prikkel voor de overheid om tijdig te beslissen. Het is denk ik niet de bedoeling dat wat met de ene hand gegeven wordt met de andere hand weer teruggenomen wordt.
Dit betekent dat in de bijstand (WWB) opgenomen moet worden dat zo'n geldbedrag geen invloed heeft op de bijstandsuitkering. Dat staat er echter nog niet in. Formeel moet de dwangsom dan weer gekort worden op de uitkering, maar de gemeente heeft besloten dat niet te doen (waarschijnlijk handelend in de geest van de bedoeling van de dwangsom en mogelijk ook vooruitlopend op aanpassing van de wet).
Zie ook de reactie van Janz van 27-5-2010
http://www.internetwerkt.nl/forum/voorscho...amp;hl=dwangsom
Voor andere uitkeringen zoals WW, WIA en dergelijke speelt het probleem niet omdat de dwangsom al niet onder het inkomensbegrip valt.
Voor zaken als het aanvragen van een vergunning of andere overheidsbeslissingen waar geen uitkering bij betrokken is, speelt het uiteraard ook niet.
De dwangsom is natuurlijk bedoeld als een financiële prikkel voor de overheid om tijdig te beslissen. Het is denk ik niet de bedoeling dat wat met de ene hand gegeven wordt met de andere hand weer teruggenomen wordt.
Dit betekent dat in de bijstand (WWB) opgenomen moet worden dat zo'n geldbedrag geen invloed heeft op de bijstandsuitkering. Dat staat er echter nog niet in. Formeel moet de dwangsom dan weer gekort worden op de uitkering, maar de gemeente heeft besloten dat niet te doen (waarschijnlijk handelend in de geest van de bedoeling van de dwangsom en mogelijk ook vooruitlopend op aanpassing van de wet).
Zie ook de reactie van Janz van 27-5-2010
http://www.internetwerkt.nl/forum/voorscho...amp;hl=dwangsom
Voor andere uitkeringen zoals WW, WIA en dergelijke speelt het probleem niet omdat de dwangsom al niet onder het inkomensbegrip valt.
Voor zaken als het aanvragen van een vergunning of andere overheidsbeslissingen waar geen uitkering bij betrokken is, speelt het uiteraard ook niet.
Met vriendelijke groet, Marcel.
Gepost 29 juni 2010 - 12:12
Beste Marcel,
bedankt voor je toevoeging en de link naar het bericht van Janz.
Ik ben een aantal maanden niet op het forum geweest en zal voortaan eerst met de zoekfunctie zoeken voordat ik een berichtje plaats.
Het zou fijn zijn als de wet wordt aangepast op dit gebied.
Groetjes.
bedankt voor je toevoeging en de link naar het bericht van Janz.
Ik ben een aantal maanden niet op het forum geweest en zal voortaan eerst met de zoekfunctie zoeken voordat ik een berichtje plaats.
Het zou fijn zijn als de wet wordt aangepast op dit gebied.
Groetjes.
#4 Gast_k ayin_*
Gepost 07 juli 2011 - 06:55
hoi ikben dimomet heel muylik situasi ikbeyseg seohol for tal ik ben ik ben politik asil sitatu ik ben 2 man gayin ln komen in ik hep met arganot in met zik haus ropor omtat ikben tit momet zik in bahantilin medis ?in mayin tel fon ik hep helep nodig o659046343?
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote