Binnenkort In De Ioaw Wat wordt als inkomen gezien bij bepaling Ioaw
Gepost 14 september 2010 - 02:08
Ik ben al een tijdje op zoek naar wat als "inkomen" wordt gezien, ergo waar moet ik rekening mee houden bij de vaststelling/toewijzing Ioaw.
Op moment krijg ik de volgende toeslagen en/of uitkeringen.
Huur toeslag
Alleenstaande ouder toeslag
Kinderbijslag
Mocht bijv. de Kinderbijslag niet als inkomen aangemerkt worden, waarmee kan ik dit onderbouwen?
En een volgende vraag, nu ik er toch ben, gelijk maar meenemen.
Ik las in een van de berichten dat je het saldo en uitgaven bij de specificatie van bijv. giro rekening af kan plakken.
-). Houd dit in dat de Gemeente alleen geïnteresseerd is in de inkomsten?
-). Krijg je daar geen problemen mee bij indiening aanvraag?
-). Waar kan ik het "afplakken" onderbouwen met een juridische tekst, mocht men problemen hiermee(afplakken) hebben.
Alvast bedankt voor de moeite voor het lezen en eventueel beantwoorden van mijn vragen!
met vriendelijke groet,
Grey
Gepost 14 september 2010 - 10:06
Voor de IOAW zijn 'inkomsten uit arbeid' en 'inkomsten in verband met arbeid' van belang.
Bij inkomsten uit arbeid moet je denken aan loon als werknemer of winst als zelfstandige.
Bij inkomsten in verband met arbeid moet je denken aan uitkeringen. Meestal gaat het dan om uitkeringen waar je vroeger voor gewerkt hebt, zoals WW, ZW, WIA, pensioen, VUT, maar ook om bijv. studiefinaciering, AOW of Anw (nabestaandenuitkering).
Het gaat dus steeds om uitkeringen die je als 'hoofdinkomen' kunt zien en waar je in principe van zou moeten kunnen leven.
De door jou genoemde uitkeringen/toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, alleenstaande oudertoeslag en kinderbijslag) worden voor de IOAW niet gezien als inkomen. (Dit zijn ook steeds uitkeringen die geen volledig inkomen geven, maar die slechts aanvullingen/toeslagen zijn op je hoofdinkomen.)
Hoe je dit kunt onderbouwen is door te verwijzen naar het Inkomensbesluit IOAW:
http://www.st-ab.nl/wetioaworii.htm
In de IOAW staat dat die afhankelijk is van je inkomen. Voor de IOAW is je vermogen niet van belang. Het maakt dus niet uit hoeveel je op de bank hebt staan of dat je bijv. een eigen huis hebt. Het rekeningsaldo en de uitgaven zou je dus moeten kunnen afplakken, alleen het inkomen is van belang.
Gepost 14 september 2010 - 10:08
En over dat afplakken, de gemeente moet de totaalsaldo kunnen zien, ook al is deze feitelijk n.v.t., en de evt inkomsten, de heffingskortingen middels de beschikking van de Belastingdienst.
Ah, Marcel had al geantwoord.
Gepost 14 september 2010 - 11:10
Margarino, op Sep 14 2010, 11:08 PM, zei:
En over dat afplakken, de gemeente moet de totaalsaldo kunnen zien, ook al is deze feitelijk n.v.t., en de evt inkomsten, de heffingskortingen middels de beschikking van de Belastingdienst.
Ah, Marcel had al geantwoord.
De Alleenstaande ouder korting is geen inkomen uit of in verband met arbeid en wordt dus vrijgelaten.
mvrg
Co-ouder
Gepost 16 september 2010 - 12:08
¨Heffingskortingen en inkomsten
Sommige van die heffingskortingen
(zoals de alleenstande ouderkorting)
gelden als inkomsten
De Dienst Sociale Zakeln moet deze
heffingskortingen verrekenen met
uw bijstandsuitkering...
...
De aanvullende alleenstaande
ouderkorting en de combinatiekorting
worden bij een alleenstaande ouder
met een kind dat jonger is dan 5 jaar
en inkomsten heeft uit arbeid niet tot
de inkomsten gerekend¨
Gepost 16 september 2010 - 09:36
Volgens jouw info wordt de alleenstaande ouderkorting meestal dus verrekend met de bijstand en soms niet.
De vraag ging echter over IOAW en daar kom ik hem niet tegen als inkomen.
Soms niet gekort op bijstand en nooit gekort op IOAW dus.
Gepost 17 september 2010 - 08:28
Gepost 11 december 2010 - 12:29
EINDCONCLUSIE: op advies van de gemeente mijn VT stopgezet (en niet die van mijn vrouw) zodat de maandelijks IOAW op netto 1.066,85 euro uitkomt.
Gepost 05 maart 2011 - 11:47
#12 Gast_Wullem_*
Gepost 22 juni 2011 - 11:00
- het werknemerschap wordt elke week herleefd
- elk halfjaar wordt gekeken of ik ELKE week werk heb verricht
- alleen als ik ELKE week een x-aantal uren gewerkt heb, wordt het gemiddelde permanent gekort op mijn WW
- ik hoef enkel op voor mij geschikt werk te solliciteren
- ik sta ingeschreven bij Kamer van Koophandel als zakelijk dienstverlener
- de gewerkte uren geef ik maandelijks op en die worden gekort op mijn WW
- de werkelijke verdiensten hoef ik niet op te geven bij UWV (wel bij de belastingdienst uiteraard, als Resultaat Overige Werkzaamheden)
Hoe gaat de gemeente straks een aanvraag voor IOAW beoordelen?
Dat mijn werkelijke inkomsten dan gekort worden is duidelijk en geen probleem (ofschoon dat per gemeente kan verschillen, er zijn ook gemeenten die een deel van dat inkomen vrij laten als stimulans om vooral maar te blijven werken)
Mijn maandelijkse verdiensten zijn aanzienlijk lager dan de normbedragen IOAW voor een gezin (bruto ca 1500)
Of loop ik het risico dat de gemeente stelt: je hebt weliswaar 3 jaar WW gehad, maar je bent ook ingeschreven bij de KvK: dus je bent zelfstandig ondernemer en dus heb je geen recht op IOAW. Je bent pas gestart in 2010 dus je hebt ook geen recht op IOAZ. Resultaat: bijstand met vermogenstoets.
Want als dat zo is, kan ik beter stoppen met klussen en uitschrijven bij KvK.
Graag jullie mening of beter nog: heeft iemand hier praktijkervaring mee?
Alvast bedankt.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote