Wet WIJ: Breek Me De Bek Niet Open wet wij
Gepost 20 september 2010 - 05:02
Ik Ben 23 jaar en zit nu 9 maanden in deze ''Wet Wij'' ik heb een cursus aan geboden gekregen en heb mijn deel gedaan zoals een stage zoeken.
Helaas ging de man die het regelden op vakantie en moest ik blijkbaar gewoon gaan werken bij de stage plek zonder dat de stage plek ook maar enig informatie had gekregen over het financieel gebied.
Toen ik zij dat ik het zat was en zelf wel werk ging zoeken en van het geld dat ik dan zou verdienen een opleiding zou gaan doen werd meneer boos en kon dit altemaal niet zomaar.
Nu sta ik al 3 dagen te schoffelen in Gemeenten Uden als straf dat ik het zelf wel wil regelen...
Alleen krijg ik nu de kans dus niet meer om te solliciteren,ja voor uit dan elke vrijdag....terwijl mij idee is om elke dag te solliciteren om zo snel mogelijk weer op eigen benen te kunnen staan en van het schoffelen af te zijn.
De 9 maanden die ik thuis zat heb ik me eigen opgevreten van binnen en is de stres ook niet echt minder,ik zou eerder zeggen meer,vooral omdat ze al een keer mijn geld een maand hebben ingehouden wegens het niet komen opdagen op een vrij zinloos gesprek die 5min duurt maar waar ik wel een uur voor moet LOPEN,ondanks ben ik hem echt vergeten door de stres.
Mij verleden ?,ik ben op mijn 21ste het huis uit gezet door mij ouders,een jaar hier en daar gewoond wel door gewerkt zelfs in de auto geslapen,Bij me zus ingetrokken voor een paar maanden en toen die nog een kind kreeg moest ik bij een goede vriend gaan wonen.
Een paar weken voor kerst werd het me te veel en stopten ik met werken,het idee wat eet ik vanavond en waar zal ik nu weer douchen/slapen trok ik gewoon niet meer (mijn beroep was dakdekker en de dag dat ik ontslag nam was de dag dat ik 3 meter naar beneden viel)
Na twee en een half jaar (!!!!) kreeg ik een huisje waar ik nu 9maanden woon.
Zeer blij dat ik niet meer op straat hoef te slapen maar behang aan de muren zou ook fijn zijn...
Alleen het begrip van de gemeenten krijg ik niet,ik krijg niet in hun hoofd geprent dat ik 9 maanden me eigen alleen maar aan het opvreten ben omdat ik geen steek verder kom.
Als ik weer is niet kan slapen zoals nu (terwijl ik over een uur moet beginnen met plantsoen werk) snapt de gemeenten niet dat mijn hoofd vol zit.
En nu ik verplicht moet werken bij het plantsoen bedrijf (waar ik moet werken met gedetineerden/gehandicapten en afgekeurden mensen) denkt de gemeenten dat het mij goed zal doen..
Ik heb dit weekend 3 keer ruzie gehad omdat ik dacht dat ik voor de gek werd gehouden en ik heb het gevoel dat ik me zelf aan het verliezen ben,nooit gedacht dat iemand als ik bij een plantsoen bedrijf zou gaan werken.
Ik ben een hard werkende jongen man nog nooit NIET gewerkt, van af mij 15 jaar werk ik al school afgemaakt maar niet in verdergegaan.
Wet Wij hmm nee toch niet iets voor mij ik hou van aan pakken en de gemeenten is alleen druk bezig met de schuld in jou schoenen te schuiven.
En als klapper op de vuurpijl heb ik me geld nog steeds niet gehad en denk ik dat ze me uitkering weer opeens op stop hebben gezet,en als dat zo is dan zie ik het zeer somber in gas/water/licht/internet HUUR.
gemeenten, ik heb maar één ZEER duidelijke tip voor de mensen,pak het geld waar jij denkt dat je recht op hebt en ga zo snel mogelijk aan het werk of studeer ondertussen STIEKEM!
Gepost 20 september 2010 - 07:58
Allereerst bedankt voor je vroege bijdrage.
Je bent niet de enige die een probleem heeft zoals je beschrijft maar niemand heeft nog de moed om er iets over te schrijven lijkt het wel.
Ik hoor het vaker dat iemand met de rug tegen de muur staat en toevallig hoorde ik laatst een vergelijkbaar verhaal.
Dat ging over een jongen die ook lang in de bouw had gewerkt, een korte WW uitkering kreeg en daarna bijstand, dacht hij.
Net als jij loopt hij nu ook met een kop vol 'zorgen', waarvan hij dan ook denkt dat het niet zijn probleem is.
Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens!
Zeker nu ik van jou verneem dat je moet schoffelen omdat de gemeente niets anders kon bedenken, laat staan jou verder helpen!
Lees dit maar eerst goed en laat dat schoffelen maar over aan hen die het graag doen of hen die er gewoon goed voor betaald krijgen !!!
Gepost 20 september 2010 - 12:43
Ik sluit mij aan bij de quote van Jets.
Wel wil ik opmerken dat ik niet begrijp, en ook geen begrip kan tonen, waarom je bepaalde bevolkingsgroepen, gedetineerden/gehandicapten en afgekeurden, toch wat degenererend wegzet.
Menigeen op dit forum vertegenwoordigd toch in ieder geval één van de laatste 2 groepen.
Gepost 20 september 2010 - 02:15
thenewone, op Sep 20 2010, 01:43 PM, zei:
Ik sluit mij aan bij de quote van Jets.
Wel wil ik opmerken dat ik niet begrijp, en ook geen begrip kan tonen, waarom je bepaalde bevolkingsgroepen, gedetineerden/gehandicapten en afgekeurden, toch wat degenererend wegzet.
Menigeen op dit forum vertegenwoordigd toch in ieder geval één van de laatste 2 groepen.
Nou u moet begrijpen dat ik niks tegen die mensen heb en als u mij zou kennen dat ook zou begrijpen.
Maar een jongen die graag hoger op wil in zijn leven omdat hij er achter komt dat 23 jaar wel heel snel is gegaan.
En tussen de criminelen staan met een gedachten gang ik wil hier weg en ik wil zo snel mogelijk uit de problemen rara welk pad zal ik gaan nemen...
Ook echt stimulerend is het ook niet,en u moet niet denken dat ik een racistisch iemand ben,voor de mensen die dat denken het spijt me dat het zo over komt maar dat ben ik zeker niet.
Ik leg de situatie zo duidelijk mogelijk uit niet iedereen weet wat Plantsoen werk bij de gemeenten in houd.
Gepost 20 september 2010 - 02:30
Jets, op Sep 20 2010, 08:58 AM, zei:
Allereerst bedankt voor je vroege bijdrage.
Je bent niet de enige die een probleem heeft zoals je beschrijft maar niemand heeft nog de moed om er iets over te schrijven lijkt het wel.
Ik hoor het vaker dat iemand met de rug tegen de muur staat en toevallig hoorde ik laatst een vergelijkbaar verhaal.
Dat ging over een jongen die ook lang in de bouw had gewerkt, een korte WW uitkering kreeg en daarna bijstand, dacht hij.
Net als jij loopt hij nu ook met een kop vol 'zorgen', waarvan hij dan ook denkt dat het niet zijn probleem is.
Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens!
Zeker nu ik van jou verneem dat je moet schoffelen omdat de gemeente niets anders kon bedenken, laat staan jou verder helpen!
Lees dit maar eerst goed en laat dat schoffelen maar over aan hen die het graag doen of hen die er gewoon goed voor betaald krijgen !!!
Zeer bedankt voor uw belangstelling maar als ik dit goed lees dan hoef ik dit helemaal niet te doen....
Dan heb ik nog één vraag wat moet ik nu doen?...
Gepost 20 september 2010 - 02:52
Ik nam ook aan dat je dit niet zo bedoelde als je hebt opgeschreven maar ik wilde je er toch van bewust maken dat anderen zich toch gekwetst kunnen voelen ondanks dat dit nooit je bedoeling is geweest.
Bij deze vind ik dat je een goede uitleg hebt gegeven in je reactie naar mij (en anderen), daarom gaan we dus gewoon verder met wat je uiteindelijk geschreven had nl. over de "geweldige" WIJ.
Even nog over je oorspronkelijk schrijven, ik wil je toch een hart onder de riem steken, probeer in ieder geval jezelf niet gek te maken, ik kan me echt voorstellen dat je nu niet in de plezierigste periode zit, je wil je eigen ontwikkelen en hebt niet alleen het gevoel dat je wordt tegengewerkt het gebeurt je ook echt.
Helaas zit het ego van mensen hen nogal eens in de weg, en daar zijn ander dan de dupe van.
Ze vergeten nogal eens dat sommige "regels" die ze maken of willen handhaven eigenlijk niet kunnen of soms zelfs wettelijk niet mogen.
Ondanks dat ik van de wet- en regelgeving WIJ niet veel weet hoop ik dat je door deze perikelen er sterker uitkomt, al is dat soms een lange weg.
Onthou gewoon dit in latijn:----Quidquid me non evertit, me corroborat.
wat betekend:-------------------Al wat me niet te gronde richt, maakt me sterker
Gepost 20 september 2010 - 03:47
Ik wil gewoon stelling nemen en je adviseren om je contactpersoon bij de sociale dienst te wijzen op zowel het arrest en dit forum.
Fijn dat we weten dat het de gemeente Uden is.
Ik denk dat je even moet zoeken naar de dichtstbijzijnde Juridisch Loket. Je hebt recht op een goede carrière zoals jij die voor je ziet.
Natuurlijk word je sterker van tegenslagen maar jouw contactpersoon moet zijn eigen tegenslagen verwerken!
Gepost 20 september 2010 - 11:13
JLeijnse, op Sep 20 2010, 03:30 PM, zei:
Dan heb ik nog één vraag wat moet ik nu doen?...
Beste Jleijnse,
Een kleine aanvulling op wat reeds is vermeld. Jouw rechtspositie met de gemeente ligt vast in een beschikking. Dat is een brief die je van de gemeente hebt gekregen waarin staat dat aan jou een werkleeraanbod is toegekend. In dezelfde brief staat ook dat de inkomensvoorziening is toegekend. Tenminste dat zou zo moeten zijn. In deze brief moet uitgelegd zijn wat de inhoud van je werkleeraanbod is. En mogelijk heb je zelf een overeenkomst afgesloten. Hierin kun je lezen of schoffelen hier ook toe behoort. Maar eigenlijk is het feit dat je dit moet nalezen al onjuist. De gemeente is namelijk verplicht om bij de opstelling van het werkleeraanbod rekening te houden met jouw wensen. En als ze deze niet mee nemen moeten ze motiveren waarom dit is gebeurd.
De WIJ is een heel andere wet dan de bijstand wat de reïntegratie betreft. Die uitspraak van die schoffelaar gaat daarom ook maar ten dele op voor de WIJ omdat dit een Wwb-uitspraak is. Voor zover ik weet is er nog geen jurisprudentie over de WIJ.
Die beschikking moet je in ieder geval meenemen als je een afspraak gaat maken bij het juridisch loket.
Veel succes.
mvrg
Janz
Gepost 22 september 2010 - 12:22
Ik kijk toch wat anders tegen de zaak aan dan thenewone en Jets en kan me voorstellen dat de gemeente je niet zomaar je eigen gang wil laten gaan. Ik begrijp dat je in je leven de nodige problemen hebt gehad, maar je verhaal roept ook de nodige vragen op over je doorzettingsvermogen en motivatie.
Je geeft aan dat je de onderzekerheid over het wonen bij een vriend zat was en dus maar ontslag nam als dakdekker. Als je geen eige woning hebt, moet je geen ontslag nemen, maar juist hard doorwerken om een huisje te kunnen huren en als je werk je niet bevalt, zoek je eerst ander werk voordat je ontslag neemt.
Vervolgens krijg je een stage waar je dan maar wegblijft omdat bepaalde formailiteiten nog niet geregeld zijn. Dan zeg je vervolgens ook nog eens dat je geen begeleiding en sturing van de gemeente nodig hebt omdat je het zelf wel kan, maar dat is maar de vraag. Je zit immers al 9 maanden zonder werk en zegt zelf dat je geen steek verder komt.
Je geeft ook aan niet te kunnen solliciteren als je bij een plantsoenendienst werkt. Waarom niet, je kunt toch solliciteren in je vrije tijd. Banen zoeken op internet, in de krant, bij winkels en restaurants of informeren naar werk via kenissen kan ook buiten werktijden. Een brief schrijven of een bedrijf bellen kan ook buiten werktijden. Desnoods nem je eens een keer een vrije dag als iets echt onder werktijd moet gebeuren. Ik neem aan dat gemeente toestemming geeft om een dag schoffelen te missen voor een sollicitatiegesprek wat misschien leidt tot een nieuwe baan.
Als je dan ook nog eens zonder melding wegblijft bij een gesprek omdat je de reis te veel moeite vindt, kan ik begrijpen dat de gemeente aan je twijfelt en je kritisch volgt.
Ik begrijp je frustratie over je moeilijke situatie, maar ik zou de helpende hand vanuit de gemeente aannemen en in je eigen voordeel gebruiken, zodat je zo snel mogelijk weer op eigen benen staat en aan niemand meer verantwoording schuldig bent.
Zorg dus dat je eerst een volledige baan vindt, vuilnisman, vakkenvuller of hamburgerbakker het maakt niet uit. Vervolgens kun je, geheel op eigen gelegenheid en zonder bemoeienis van instanties, verder zoeken naar werk wat misschien beter bij je past of beter verdient.
Gepost 22 september 2010 - 07:39
Ik kan goed begrijpen dat je er zo over denkt ik wil wel vragen of u ook al zoiets dergelijks hebt me gemaakt?
Op het moment dat alles fout gaat in je leven en je familie je de rug toe keert en opeens de dag aan breekt dat je denk schit had ik maar geleerd en had ik maar geluisterd.
Dat gaat je niet in de koude kleren zitten vooral niet omdat ik ook een zeer goeden band met mijn moeder had.
Over het dakbedekking ik had nog geen huisje en het zag er ook niet naar uit dat ik toen een huis kreeg,ondanks alles is het zeker dom zelf ontslag te geven maar werken en dan nog is na te denken waar moet ik slapen,eten,douchen dat trek je niet en vooral niet omdat het werk zo zwaar is.
Over de gemeenten en de 9 maanden die ik thuis zit,die 9 maanden ben ik aan het wachten op brieven en afspraken ze hebben me alleen nog geholpen met geld 900 euro warme ik de huur kan betalen,ik krijg te horen dat ik een cursus kan gaan volgen en zo mijn leven weer kan gaan op pakken klinkt leuk in de oren zeker bij iemand als mij dus die 9 maanden waren als er dan ook daad werkelijk iets gedaan is de moeiten wel waard!
Maar nu 9 maanden verder is er nog niks gedaan geen vooruitzicht en alleen maar gezeik en gesjoemel over wie is de schuldigen,natuurlijk vind ik dat de gemeenten de schuldigen is ik had allang werk kunnen hebben een studie kunnen bemachtigen met mijn eigen geld.
Het enigste wat ik ze nog heb horen zeggen is het licht aan jou,niet kom we pakken het nu is aan volgende week kun jij beginnen.
De gemeenten moet jou kunnen vertrouwen.... maar de genen die de hulp krijgt zou de gemeenten ook moeten vertrouwen en ik denk dat bij 90% van de Wet Wij gevallen dat zeker niet is!
Gepost 22 september 2010 - 09:36
Ik vind dat JLeijnse wel heel erg goed op je 'vaderlijke' adviezen heeft gereageerd. Ik lees er ook nog in dat wat jij aan hem schrijft, hij eigenlijk van zijn gemeente had verwacht. Hoeveel moeite was het voor jou? en Wat heeft een gemeenten nu meer te bieden dan jij?
Als schoffelen de enige oplossing was dan vraag ik me af hoe het komt dat JLeijnse zich hier heeft durven te melden. Ik weet dat dit niet eenvoudig is.
Als de gemeente Uden, JLeijnse een opleiding als hovenier had aangeboden had je mij niet gehoord!
Ook dit bericht sluit ik weer af met de oproep dat ons land een rijkspsychiater nodig heeft en vraag me daarbij hardop af of het tuintje van Donner niet eens geschoffeld moet gaan worden. Je moet al die schoffelaars toch de mogelijkheid geven om 'hogerop' te gaan schoffelen
Er zijn zat mensen die graag voor een inkomen schoffelen, er zijn wachtlijsten in Amsterdam om vuilnis te mogen ophalen maar als JLeijnse hamburgers moet gaan bakken dan eet ik voorlopig geen hamburgers meer, want ook dat is een vak!
Update: Uiteraard met de excuses aan alle vegetariërs, Newone
Gepost 22 september 2010 - 10:43
Ik ben net bij de gemeenten geweest en heb ze alles verteld wat ik kon vertellen,zelfs dit forum heb ik uit geprint en ze laten lezen,ook de link waar jets me naar toe heeft gestuurd heb ik uitgeprint er werd naar gekeken maar niet gelezen.
Ik zou onder een anderen wet vallen, er werd niet gekeken naar alleen de Wet Wij maar het geheel.
ze vonden dat ik met het schoffelen de structuur van het op tijd komen en het normalen ritme van het leven moest leren.
Ik heb ze ook gezegd dat het mij zeer dubbel gevoel geeft, het opstaan en het werken maakt mij niet uit alleen heb ik ze ook zeer duidelijk gemaakt dat ik een CV heb waar zeer veel bedrijven op staan en dat als ze die bedrijven zouden bellen geen één keer te horen zouden krijgen dat meneer Leijnse te laat of niet verschenen is, zo wel ga ik graag schoffelen,of terwijl: ik heb de ervaring al ik moet nu verder!
Het gesprek werd een kat en muis spelletje over de werk ervaringen die meneer allemaal had gedaan, meneer heeft zes en een halve dag in de week gewerkt en dat zes jaar lang en van werken ging ik niet dood.
Ze verplichten me nu om het te doen en nog mooier is mijn uitkering is gehalveerd maar ze noemen het natuurlijk geen verplichting!
Ik ben nu druk bezig om werk te zoeken en zit nu te twijfelen om gewoon weer naar school te gaan en een bij baan te gaan zoeken voor in de weekenden.
Natuurlijk kan de gemeenten Uden mij verder helpen maar het probleem is ze willen het niet,ze hebben me 9 maanden aan het lijntje gehouden.
Ik weet dat ik nu zo snel mogelijk werk moet hebben voor volgende maand anders kan ik de huur niet betalen!
Zeer bedankt Gemeenten Uden, zoals ik al zij Wet Wij breek me de bek niet open.
Als mensen nog wat tips hebben voor mijn volgende stappen hoor ik ze graag.
Ik ben bezig met een afspraak bij een juridisch loket zoals jullie mij hebben verteld ik hoop mijn gelijk te halen en misschien nog vooruit te komen.
Gepost 22 september 2010 - 12:06
Ik ga niet in op de vraag wie, waarom en hoe welke instantie of persoon wel of niet schuldig is aan je situatie.
Jou vraagstelling is er één van iemand die geholpen wil worden ongeacht onze meningen.
Daarom!
Volgens mij zijn er geen andere inkomsten bronnen via uitkeringen omdat er een strafmaatregel is opgelegd.
Je zou het juridisch loket kunnen bellen en aangeven of het sneller kan omdat je niet voldoende inkomen geniet en wat hier dan aan te doen, eventueel een eerdere afspraak, of vragen of ze contact willen opnemen met de gemeente Uden om tijdelijk een verzachtende maatregel toe te passen.
Zelf ben ik in de verordeningen van de gemeente Uden aan het bekijken van hoe of wat, zelf ben ik niet echt thuis in de verordeningen en wetgeving van de WIJ.
Ik wil globaal even kijken waar jij je aan te houden hebt, ongeacht of je het wel of niet eens bent met die regels, maar ook waar de gemeente Uden zich aan te houden hebben.
misschien dat je zo wat bodem krijgt om te onderhandelen.
Update: Jets, dit is nog ver onder mijn acceptatiegrens, maar bij deze aanvaard.
Gepost 22 september 2010 - 01:44
Wat Janz eerder al heeft opgemerkt moet je goed doorlezen, daar zal veel vanaf hangen.
Onderstaande een stukje over wat je zelf kan inbrengen over je werkleerovereenklomst dit is de tekst uit de verordening va de gemeente Uden. Ik kan me niet voorstellen dat schoffelen inderdaad hieronder dient te vallen maar het kan wel. En hierbij niets ten nadele over degene die dit werk met plezier doen.
uiteindelijk is de WIJ toch in het leven geroepen om jongeren zo snel en adequaat mogelijk de mogelijkheden te geven om weer zo snel en goed mogelijk weer deel te laten nemen in het arbeidsproces.
Dan krijg ik toch ook na 9 maanden een vraagteken.
Verordening Werkleeraanbod Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010
Artikel 6. Inzet van de voorzieningen
1. Bij de inzet van voorzieningen kiest het College voor voorzieningen die beschikbaar, adequaat en toereikend zijn voor het doel dat wordt beoogd.
2. Het doel van de inzet van voorzieningen is het bevorderen van duurzame arbeidsparticipatie van jongeren door het opdoen van werkervaring, het aanleren van vaardigheden en kennis, het opdoen van werkritme, maatschappelijke participatie dan wel op andere wijze vergroten van persoonlijke en maatschappelijke zelfredzaamheid.
3. Het College vult de voorziening bedoeld in het eerste lid voor de jongere die niet beschikt over een startkwalificatie in met scholing of opleiding die de toegang tot de arbeidsmarkt bevordert, tenzij een dergelijke scholing of opleiding de krachten of bekwaamheden van de jongere te boven gaat of onvoldoende bijdraagt aan de vergroting van de kans op arbeidsinschakeling van de jongere.
Toelichting Verordening werkleeraanbod Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010
Algemene toelichting
Maatwerk
Uitgangspunt is dat maatwerk wordt geleverd: dat het werkleeraanbod wordt afgestemd op de omstandigheden, krachten en capaciteiten van de jongere (artikel 18, eerste lid WIJ). De wensen van jongeren worden betrokken bij het vormgeven van het werkleeraanbod (artikel 14, eerste lid WIJ). Het College is verplicht die wensen vast te leggen in de rapportage die ten grondslag ligt aan het werkleeraanbod en dient daarbij tevens aan te geven op welke wijze die wensen bij het werkleeraanbod betrokken zijn.
Ook een stukje over korten van je uitkering.
Verordening maatregelen en handhaving Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010.
Artikel 6. Afzien van het opleggen van een maatregel
1. Onverminderd artikel 41, tweede lid, van de wet, ziet het college af van het opleggen van een maatregel indien:
b. het college dringende redenen aanwezig acht.
Toelichting verordening maatregelen en handhaving Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010.
Artikel6.
Eerste lid
Ten slotte kan in individuele omstandigheden wegens dringende redenen worden afgezien van het opleggen van een maatregel. Van dringende redenen is sprake als de gevolgen van het opleggen van een maatregel onaanvaardbaar zijn. Dat vergt een beoordeling van de situatie van de jongere maar daarvan zal niet spoedig sprake zijn.
Misschien zegt het je niet veel maar het laatste geeft misschien een strohalm om te overleggen met de gemeente om in deze eventueel af te zien van de strafmaatregel.
Ik weet echt niet of dit een kans van slagen heeft maar niet geschoten is altijd mis. doe dit eventueel i.o.m. het Juridisch Loket.
Ga eventueel ook gewoon weer schoffelen en probeer van daaruit de dingen te veranderen
Voor de toekomst kan ik je alleen meegeven dat je je soms maar moet aanpassen aan de situatie, terecht of niet terecht, je breng je eigen anders meer poblemen als oplossingen.
Dat kan voor jou ook de bedoeling niet zijn.
Hier de verordeningen van de gemeente Uden
Verordening maatregelen en handhaving Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010
Gepost 22 september 2010 - 01:56
Het probleem was dat de gemeenten Uden contact zou op nemen met hem en dan een afspraak te maken om te onderhandelen.
Alleen dat is niet gebeurt omdat mijn contact persoon op vakantie is gegaan,na zijn vakantie belden mijn contact persoon mij op en zij waarom werk jij nog niet bij je stage plek.
En dat zonder ook maar iets te over leggen met hoe of wat,ook was de afspraak na de vakantie het weer op te pakken en dan zo snel mogelijk te regelen, alleen word nu de schuld in mijn schoenen geschoven en de maatregel daarvan is om bij de IBN te gaan werken als plantsoen medewerker om zo het ritme van een normalen dag op te pakken.
Alleen hoe lang ze me daar neer gaan zetten is de vraag,terwijl ze een paar weken geleden zijden dat al ik geen stage had zouden ze me laten schoffelen.
Maar de stage plek was er en is er nog steeds.
Gepost 22 september 2010 - 01:59
thenewone, op Sep 22 2010, 02:44 PM, zei:
Wat Janz eerder al heeft opgemerkt moet je goed doorlezen, daar zal veel vanaf hangen.
Onderstaande een stukje over wat je zelf kan inbrengen over je werkleerovereenklomst dit is de tekst uit de verordening va de gemeente Uden. Ik kan me niet voorstellen dat schoffelen inderdaad hieronder dient te vallen maar het kan wel. En hierbij niets ten nadele over degene die dit werk met plezier doen.
uiteindelijk is de WIJ toch in het leven geroepen om jongeren zo snel en adequaat mogelijk de mogelijkheden te geven om weer zo snel en goed mogelijk weer deel te laten nemen in het arbeidsproces.
Dan krijg ik toch ook na 9 maanden een vraagteken.
Artikel 6. Inzet van de voorzieningen
1. Bij de inzet van voorzieningen kiest het College voor voorzieningen die beschikbaar, adequaat en toereikend zijn voor het doel dat wordt beoogd.
2. Het doel van de inzet van voorzieningen is het bevorderen van duurzame arbeidsparticipatie van jongeren door het opdoen van werkervaring, het aanleren van vaardigheden en kennis, het opdoen van werkritme, maatschappelijke participatie dan wel op andere wijze vergroten van persoonlijke en maatschappelijke zelfredzaamheid.
3. Het College vult de voorziening bedoeld in het eerste lid voor de jongere die niet beschikt over een startkwalificatie in met scholing of opleiding die de toegang tot de arbeidsmarkt bevordert, tenzij een dergelijke scholing of opleiding de krachten of bekwaamheden van de jongere te boven gaat of onvoldoende bijdraagt aan de vergroting van de kans op arbeidsinschakeling van de jongere.
Toelichting Verordening werkleeraanbod Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010
Algemene toelichting
Maatwerk
Uitgangspunt is dat maatwerk wordt geleverd: dat het werkleeraanbod wordt afgestemd op de omstandigheden, krachten en capaciteiten van de jongere (artikel 18, eerste lid WIJ). De wensen van jongeren worden betrokken bij het vormgeven van het werkleeraanbod (artikel 14, eerste lid WIJ). Het College is verplicht die wensen vast te leggen in de rapportage die ten grondslag ligt aan het werkleeraanbod en dient daarbij tevens aan te geven op welke wijze die wensen bij het werkleeraanbod betrokken zijn.
Ook een stukje over korten van je uitkering.
Verordening maatregelen en handhaving Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010.
Artikel 6. Afzien van het opleggen van een maatregel
1. Onverminderd artikel 41, tweede lid, van de wet, ziet het college af van het opleggen van een maatregel indien:
b. het college dringende redenen aanwezig acht.
Toelichting verordening maatregelen en handhaving Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010.
Artikel6.
Eerste lid
Ten slotte kan in individuele omstandigheden wegens dringende redenen worden afgezien van het opleggen van een maatregel. Van dringende redenen is sprake als de gevolgen van het opleggen van een maatregel onaanvaardbaar zijn. Dat vergt een beoordeling van de situatie van de jongere maar daarvan zal niet spoedig sprake zijn.
Misschien zegt het je niet veel maar het laatste geeft misschien een strohalm om te overleggen met de gemeente om in deze eventueel af te zien van de strafmaatregel.
Ik weet echt niet of dit een kans van slagen heeft maar niet geschoten is altijd mis. doe dit eventueel i.o.m. het Juridisch Loket.
Ga eventueel ook gewoon weer schoffelen en probeer van daaruit de dingen te veranderen
Voor de toekomst kan ik je alleen meegeven dat je je soms maar moet aanpassen aan de situatie, terecht of niet terecht, je breng je eigen anders meer poblemen als oplossingen.
Dat kan voor jou ook de bedoeling niet zijn.
Hier de verordeningen van de gemeente Uden
Verordening maatregelen en handhaving Wet investeren in jongeren gemeente Uden 2010
Zeer bedankt voor de informatie ik zal het even door lezen en kijken wat ik kan doen.
Wil iedereen toch wel bedanken voor het begrip en de goeie uit leg!
Gepost 22 september 2010 - 02:07
Bedankt voor jullie atvies.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote